wat zijn de plus en min van een schotelantenna? Wie wil mij helpen AUB?

Ik heb een heel slechte werkend kabel aansluiting met Ziggo. Ik ben française en om 1 franse zender te kunnen ontvangen ik heb een duur abonnement van Ziggo en een super slechte digital ontvanger (Cisco)
ik ben dus op zoek naar een alternatief .
Ik dacht aan TNTsat om meer franse zenders te kunnen kijken, maar ik heb echte geen verstand van electronica!
Wat moet ik hebben?
Met zo een schotel kan ik nog de ''gewoon'' nederlands zenders ontvangen, moet ik mijn Ziggo abonnement houden of beèindigen?
Kan ik 2 TV's aansluiten op 1 schotel thuis? (slaapkamer bv.)
Met mijn kabel ik heb vaak storingen (geen signal). Is het ook zo met een schotel? Zijn er ook storingen?
En, last but not least, ...wat kost het ongeveer? Inclusief een monteur+installatie.
Alvast bedankt voor uw antwoord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
2K

Het beste antwoord

Een kleine 40cm schotel is vrij gevoelig voor zware regenval en sneeuw. 60cm is beter, mits heel goed uitgericht. Bij mijn 80cm schotel valt het beeld vrijwel nooit weg.

De nederlandse zenders kun je alleen ontvangen met een abonnement van Canal Digitaal (bron)

Toegevoegd na 3 minuten:
Canal digitaal lever redelijk goedkope ontvangers, maar je hebt bij elke TV een ontvanger nodig (en een uitgebreidere schotelinstallatie als je meerdere TV's wilt aansluiten, of wilt kunnen opnemen terwijl je iets anders kijkt).

Voor de zenders en zenderpakketten zie de bron, een zenderlijst staat in bron 2.

Ik adviseer om eens langs te gaan bij een vakhandelaar, de mogelijkheden zijn eindeloos, maar het wordt vrij snel ingewikkeld en dan is specialistische hulp prettig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een 2e kaart voor een 2e ontvanger kost bij canal Digitaal maar €2,50 per maand meer.

Andere antwoorden (4)

Ik kan je niet met al je vragen helpen. Maar wij hebben een schotel. Het bevalt vrij aardig. Toch heeft het de nodige nadelen. Bij slecht weer heb je geen ontvangst (tenzij je een hele dure grote schotel hebt), iedereen moet het zelfde kijken in je huis (of je moet een 2e cocoder hebben), en je kan alleen in de buurt van de cocoder zappen.
Toch zitten er ook voordelen aan. Je hebt veel meer zender keuze. De aanschaf is prijzig maar als je alles hebt zijn de abonnementskosten niet zo duur. De spullen gaan ook heel lang mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ideale set voor jou, is een Franse set, die voorgeprogrammeerd is voor de Franse zenders. Een tochtje naar Lille en je hebt er een. Reken op een prijs van 250€ of minder.
Ik heb ook een schotel, maar iets groter dan de gebruikelijke en ik heb nooit storingen.
Ziggo heb je niet nodig om via schotel te ontvangen. Om ook de Nederlandse zenders te ontvangen, heb je een abonnement van Canaldigitaal nodig.

Bonne chance!! Veel succes.

Toegevoegd na 57 seconden:
Je kan de Nederlandse zenders ook ontvangen met een afzonderlijke Digitenne. Dat is heel goedkoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ned 1,2 en 3 zijn met een digitenne kastje van KPN (175,-) verder gratis (dus zonder abonnement) te ontvangen.
ik zou zeggen neem contact op met ZIGGO . dat die een monteur sturen dat zit meestal bij het contract in of hun servies ,.. en de plus is de middelste kern meestal koper dat is 1 koperdraad en min is de buitenste mantel zo ze dat noemen meestal gevlochten koperdraad .sucses
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om veel franse zenders te kunnen ontvangen zul je een schotel moeten hebben met een ontvangstkop die gericht is op de satelliet die die franse zenders uitzendt. Daarnaast heb je een tuner nodig waarmee je van zender wisselt. Mijn advies is om op franse sites naar het aanbod te kijken, en het bijvoorbeeld via een webshop op te laten sturen. Installatiekosten is wat lastig in te schatten, omdat dat afhankelijk van jouw situatie is, maar met 250 Euro kom je een heel eind. Vanzelfsprekend moet je hiervoor een abonnement afsluiten, maar daar zullen franse sites je meer over kunnen vertellen.
Helaas heb je dan nog geen nederlandse zenders. Mocht je nederlandse zenders via een schotel willen ontvangen, dan zul je een tweede ontvangstkop op je schotel mo0eten laten plaatsen, die dan is gericht op de satelliet die nederlandse zenders doorgeeft.
Ook heb je een aparte tuner nodig waarmee je de zenders kiest en natuurlijk een abonnement, via canaldigital.
Ik schat dat je al met al, inclusief installatie, 1.000 kwijt bent, wellicht iets minder, en circa 15 Euro per maand aan abonnementskosten. De installatie van het totaal en de nederlandse set inclusief abonnement regel je bij de installateur. Die zal de schotel ophangen, de ontvangstkoppen richten op de satellieten en de kabeltjes naar je televisie leggen.
Voor wat betreft de aansluiting van een tweede televisie is hier al één en ander gezegd, daar zitten behoorlijk wat haken en ogen aan. Het mooiste is om alle apparatuur dubbel uit te voeren, dan werkt iedere televisie onafhankelijk van de ander. Helaas is dat ook dubbel zo duur (inclusief dubbel abonnement). Het alternatief is een beetje geklungel, omdat je op beide televisies hetzelfde ziet. Maar is natuurlijk ook veel goedkoper.
De storingen via de schotel vind ik zelf bijzonder meevallen, de beeldkwaliteit is goed. Inderdaad liefst minimaal 60cm kiezen, en het beste is dat de schotel vrij zicht heeft op de satelliet, maar dat laatste heb je natuurlijk niet helemaal in de hand.