Waarom wordt in de serie 'Dr Deen' de rol van de dokter door Monique van der Ven gespeeld terwijl het in het echt een man is?

12 jaar geleden
in: Televisie
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat haar man senario schrijver is misschien.

Het beste antwoord

De verhalen in de serie zijn niet op waarheid berust. De scenarioschrijver Edwin de Vries, zijn vrouw is Monique van de Ven. Samen kwam ze veel op Vlieland en daar is het idee ontstaan om een serie te schrijven. De echte dr. Deen kennen ze ook.
Uit interview met Edwin de Vries: Ineens kwam ik op het idee. Mijn broer was vroeger huisarts op Marken, en Monique en ik kenden de echte dokter Deen ook. Hij is met pensioen, maar was een geweldige huisarts op Vlieland. Hij kon opereren, was een beetje tandarts en zelfs dierenarts, als het nodig was. Zo allround moet je zijn op Vlieland, omdat het vasteland best ver is. Als er een spoedgeval is, kun je alleen per helikopter van het eiland af. Monique sneed eens bijna haar duim eraf. Het was tien uur ’s avonds; wat moet je dan? Dr. Deen heeft haar geopereerd en dat deed hij keurig. Zo’n veelzijdig type vond ik wel een leuke rol voor Monique. Aan de echte dokter Deen heb ik gevraagd of ik zijn naam mocht gebruiken. Van dat idee was hij wel gecharmeerd.”
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze heeft in een eerdere speelfilm IRIS (een dierenarts) op geloofwaardige wijze neergezet, de casting is in mijn ogen voor de hand liggend.
Ook Rene Soutendijk heeft artsrollen in films gespeelt maar kwam op mij persoonlijk daarin wat minder goed over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het drama is, en geen documentaire.

Het feit dat er ooit een dokter Deen op Vlieland was,
[die al in 2004 afscheid nam als arts]
hoeft toch niet te betekenen dat er rond die figuur,
en wat hij meemaakte, niet een verhaal vertelt kan worden?

Alles wat Baantjer meemaakte in de serie,
was echt niet hetzelfde als wat de echte Baantjer
heeft meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze heeft nog meerdere kwaliteiten dan alleen actrice en voor de rol vond men haar geschikt.
Het is een drama-serie van omroep Max en die is toch iets meer gericht op ouderen. Waarom zou niet een oudere vrouw een rol van man kunnen spelen?
Naast de rol van arts speelt ze een vrouw die met meerdere mannen een bijna-verhouding heeft. Dat soort series zie je niet zoveel. Voor de doelgroep dus ook leuk om te kijken, want die houden meer van karakterrollen dan van een alleen maar lekker uiterlijk acteurs en actrices.
Het is een soort van vernieuwend en taboedoorbrekende tv-serie. Alsof het leven voor een vrouw stopt na haar 50e. Het bestaat in het echt ook. Alleen op tv wordt het allemaal mooier gemaakt dan het in werkelijkheid is.
Dus eigenlijk alleen taboedoorbrekend voor jongere mensen (die waarschijnlijk snel gaan afhaken omdat er geen seks in zit. )
Zulke vrouwen bestaan anders wel echt, maar of ze zulke avonturen en zulke drama's beleven dat is misschien niet bij allemaal zo. Ik heb een vrouwelijke arts gehad die ondertussen ook die leeftijd heeft en ik vind haar nog steeds goed overkomen. Ik denk dat als ze vrijgezel zou zijn dat die voldoende aandacht van mannen zou krijgen.
Dus waarom zou de rol "niet" door een vrouw gespeeld mogen worden? Zou misschien betere antwoorden opleveren.