Waarom is Pauw en Witteman voor 16 jaar en ouder?

Zie hier de link http://www.kijkwijzer.nl/index.php?id=26&i=56194&professional=

Hoe kan dat nou voor 16 jaar en ouder zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

Ik denk dat er geen antwoord is, want op basis van de normen op de website zijn er geen redenen voor die 16 jaar.
Ik kijk er zelf regelmatig naar, en kan bevestigen dat er geen gewelddadige beelden getoond worden, en ook geen geweld wordt toegepast.
De mensen aan tafel gedragen zich keurig, geschikt vanaf 8 jaar.
Voor jonger dan 12 al het vooral slaapverwekkend zijn, maar dat is geen criterium.

Waarom ze dan toch 16 jaar aangeven, zou kunnen komen doordat de redactie voor zich de vrijheid wil houden om toch schokkende beelden te tonen.
Maar ik heb die nog nooit daar gezien.
Voor het NOS Journaal zou het dan ook moeten gelden, die tonen wel regelmatig schokkende beelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vanwege de inhoud, het niveau, de onderwerpen. Ik denk dat het wel afhankelijk is van de aflevering. Sommige onderwerpen (over oorlof ofzo) zijn heftiger dan andere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een film voor boven de 16 bestaat ook niet uit 1,5 uur beelden die alleen geschikt zijn voor 16 jaar en ouder.

Waarschijnlijk is 80% van zo'n film geschikt voor lagere leeftijden.

Met dit programma is het net zo. Door het op 16 jaar en ouder te zetten creëren ze de mogelijkheid onderwerpen aan te snijden die (blijkbaar) niet geschikt zijn voor jongere kijkers.

Het is dan niet gezegd dat ze dat elk programma doen en ook niet het hele programma.

Maar als ouders weet je dan dat er in principe zwaardere onderwerpen langs kunnen komen.

En wie wat precies mag zien, is ergens bepaald en daar kun je mogelijk over twisten of dat helemaal is zoals je het wilt maar het helpt wel bij het selecteren van programma's of films voor bepaalde leeftijden
12 jaar geleden
Pauw en Witteman wordt gelabeld met de pictogrammen die inhouden dat het geschikt is voor kinderen vanaf negen jaar oud en dat het beangstigende zaken kan bevatten. Er is dus geen sprake van een leeftijdslimiet bij zestien jaar. Zie mijn bron voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens wil ik toevoegen dat mijn informatie geldt voor het productieseizoen 2011. In 2010 gold er inderdaad een ander leeftijdslimiet, waarschijnlijk door de onderwerpen die dat seizoen heftiger zouden kunnen zijn geweest dan het daaropvolgende seizoen. Houd er rekening mee dat er in dit geval pas achteraf een Kijkwijzer-indicatie aan wordt toegevoegd, omdat het een actualiteitenprogramma betreft.