Waarom wordt er op het nieuws vaak gesproken over dodelijke slachtoffers?

De bewuste slachtoffers zijn toch dood en niet dodelijk? Wapens en gif kunnen dodelijk zijn, maar slachtoffers niet lijkt me. Of ze moeten wel heel besmettelijk zijn.

Maar ik hoor het zo vaak dat ik zelfs ga twijfelen. Google geeft zelfs 22.000 hits als je zoekt op "dodelijk slachtoffer".

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik ben het met je eens dat het raar klinkt en vreemd overkomt, maar het is wel volgens de regels aldus taaladvies.net. Ik kan het helaas niet duidelijker uitleggen dan de bron:

Klopt helemaal... Heel scherp... Ik ben nu dodelijk moe...

Sterker nog, dode slachtoffers hoeft ook niet! Slachtoffers zijn al dood als het woord goed gebruikt wordt.

Tja, met verkeerd taalgebruik word je doodgegooid, ofwel 'dodelijk getroffen'. Misschien denken ze bij 'dodelijk' aan dode lijken. De Nederlandse taal verloedert, ook bij de media.

Het is mij nog nooit opgevallen, maar misschien wordt er mee bedoeld: ten dode opgeschreven slachtoffers (dus met grote kans van overlijden aan hun verwondingen). Is inderdaad wat krom taalgebruik, dat ben ik met je eens. Toegevoegd na 5 minuten: Wat ik ook nog steeds heel raar vind bij het nieuws, is een misdaad tegen de menselijkheid. Menselijkheid is naar mijn mening een eigenschap en hoe kan je daar een misdaad tegen plegen? Een misdaad tegen de mensheid lijkt mij meer correct.

Lekker krom inderdaad, althans zo klinkt het wel. Er zijn natuurlijk legio voorbeelden, wat dacht je van: "Het levenloze lichaam van het slachtoffer werd aangetroffen..." Levenloos is iets dat nooit geleeft heeft, een rots is levenloos, een mens dat vermoord is is gewoon dood.

(sorry beetje humor) je kunt er wel mee gooien... Dus dan wordt 't misschien wel een dodelijk slachtoffer ;)

Slachtoffer is een breder begrip. 1 Bij een incident kúnnen slachtoffers vallen. 2 Gewonden zijn ook slachtoffers. 3 Gedode mensen zijn ook slachtoffers. Dodelijke is dus een specificatie van de ernst van het opgelopen letsel. Het slachtoffer is er aan overleden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100