Ik dacht dat Pauw en Witteman rechtstreeks werd uitgezonden, maar is dat wel zo ?

Na vanavond heb ik zo mijn twijfels want de bijdrage van topkok Jamie werd keurig ondertiteld

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

Onderstaande link (weliswaar verouderd, maar toch) geeft het antwoord:

Toegevoegd na 2 minuten:
Het wordt dus wel live uitgezonden, maar er zit een kleine vertraging in om de vertaling mogelijk te maken, zowel voor de ondertiteling als voor de eventueel aanwezige gast(en).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee wordt rechtstreeks uitgezonden. Maar toen Jamie aan het praten kwam er ondertiteling en was maar de helft van de tekst wat hij vertelde, wij konden het volgen om dat wij goed Engels spreken maar geloof me de helft van de tekst ontbrak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar soms was de zin die hij nog moest gaan uitspreken al in beeld.....
het is een vertraging in uitzending en iemand die de vertaling intypt zie bovenstaand antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb net de herhaling gezien.....en de samenhang van wat Jamie zei, is er totaal niet uitgekomen door de vertaling - vertraging of niet.....Het werd een soort kreten van wat een logisch en samenhangend betoog was....
Dergelijke uitzendingen worden soort van semi-life ondertiteld. Tijdens de uitzending zitten tolk/vertalers zich wezenloos te typen om te proberen de spreker zo goed mogelijk bij de houden.
Wanneer er een andertalige gast in de uitzending is, stoort dat niet zo erg, maar wanneer je dezelfde ondertiteling voor doven en slechthorenden aanzet (waar ik me steeds vaker op moet verlaten) valt pas echt op hoe minimaal en summier de tekst is die je als niet-horende voor je krijgt. Soms is het zelfs zo beroerd dat ik het geluid helemaal uitzet en maar een ander programma ga kijken.

Bij Pauw en Witteman hebben ze dat inderdaad heel mooi ondervangen door het moment van opname en uitzending heel iets te vertragen; een paar minuutjes maar. Maar daardoor komt er wel een betere vertaling die meer van de gesproken tekst met minder (tik)fouten weergeeft ; wel zo prettig. Bij Kassa bijvoorbeeld is de vertaling rechtstreeks 1 op 1 (teletekst 888) en dat is eigenlijk nauwelijks te volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe wordt het live uitgezonden, maar toch wordt het een enkele keer opgenomen. Ik kan me herinneren dat ze een uitzending hadden opgenomen en die op koninginnedag wilden uitzenden, maar door de gebeurtenissen die dag werd die uitzending verschoven en gingen ze alsnog live.