Hoe zit het met privacy van patienten in programma's zoals Trauma Centrum? Dit n.a.v alle ophef over RTLprogramma dat men maar stopzette ivm privacy.

Mij lijkt dat als jij met spoed wordt opgenomen ook niet verteld wordt dat men daar aan het filmen is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles voor de kijkcijfers. Andermans ellende is niet van belang. Daar zijn ze juist naar op zoek.
Hoevaak zijn er wel oproepjes op tv: "Heeft u schulden? Gaat u scheiden? Zit u in de shit? Wij horen het graag!"
Allicht... Weer een nieuw programma.

Het beste antwoord

Het probleem zit 'm niet in de uitzending, daar wordt toestemming voor gevraagd.
Het probleem is de aanwezigheid van draaiende camera's waardoor de camera en geluidsman ' aanwezig' zijn tijdens de zorg op de eerste hulp. Deze mensen kunnen zien en horen wat er gebeurt, daar wordt het medisch beroeps geheim geschonden. Het achteraf vragen om toestemming voor uitzending is dan te laat, vreemde hebben dan al mee gekeken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog even duidelijk antwoord op je vraag, als er vooraf geen toestemming wordt gevraagd, mag er geen opname worden gemaakt.
Is er bij een spoed opname geen gelegenheid om die vraag te stellen, dan niet filmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit; "Deze mensen kunnen zien en horen wat er gebeurt, daar wordt het medisch beroeps geheim geschonden." is waar het omdraait. Vreemde, niet aan je voorgestelde personen met of zonder enigen medische kennis en zonder een eed afgelegd te hebben van geheimhouding nemen kennis van iets waar strikte regels om heen zijn. Uit de rel rondom prins Friso kunnen we afleiden dat deze personen ook niet gestraft kunnen worden als ze deze informatie naar buiten brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is de directie van het ziekenhuis die fout zit, door de door hun afgegeven toestemming.
Bij prins Friso gaat het om verdraaide info. Er heeft geen arts het beroepsgeheim geschonden.

Andere antwoorden (3)

Het grote verschil tussen het RTL-programma en allerlei andere ziekenhuisprogramma's, is dat er gewerkt werd met vaste camera's die in de kamer hingen, en dat er meegekeken werd door redacteuren nog vóórdat er iets opgenomen werd. Het gaat dan ook niet zozeer om de privacy van de mensen waarbij om toestemming is gevraagd om te filmen (hoewel ook daar fouten bij zijn gemaakt) maar om al die mensen waarbij niet gefilmd is omdat hun verhaal niet interessant genoeg was, maar waar wél IN de SEH-kamer is meegekeken met wat er gebeurde. Om te beoordelen of er gefilmd ging worden (en dus om toestemming gevraagd moest worden) werden mensen dus eerst bekeken via camera's die in de kamers hingen. De medewerkers van Eyeworks moesten namelijk (kortdurend) kijken wat er aan de hand was, voordat ze konden beslissen of het al dan niet een interessant verhaal was.

Daarnaast vind ik het een heel groot verschil of er iemand rondloopt met een camera op de schouder en vraagt of er gefilmd mag worden, of dat er al camera's hángen in de kamer waar jij bent, vrij onopvallend, en er dán wordt gevraagd of die beelden gebruikt mogen worden. Bij het eerste is het veel duidelijker wat er aan de hand is, heb je meteen door hoe en wat, en is het dus ook gemakkelijker om te zeggen dat ze weg moeten gaan omdat je er geen behoefte aan hebt.

En ja, natuurlijk verteld men wel dat er gefilmd wordt. Dat deden ze in het VU echter ook. Daarbij kun je daar ook echt niet omheen als er een cameraman en iemand met zo'n hengel rondloopt in je kleine SEH-kamertje. Maar het gaat dan ook niet zozeer om de mensen die gefilmd zijn, maar om de mensen die níet gefilmd, maar wel bekeken zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juistum. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je dat ik er geen barst van geloof dat er eerst 'alleen' is meegekeken, alvorens toestemming gevraagd werd om te filmen? Vanuit het oogpunt van de programmamaker mis je anders het beste materiaal. Dat hele verhaal stinkt, en niet zo'n klein beetje ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En uiteraard is dat meekijken al uitermate verwerpelijk. Het mag absoluut niet en de artsen en anderen die hier aan meewerkten zijn over de schreef van alle normen van vertrouwelijkheid gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dat Kees, maar ik geef maar even de feiten zoals ze gepresenteerd zijn in de media, zonder al te veel speculatie. Minstens één patiënt vertelde dat toen hij geen toestemming wilde geven of hierover twijfelde, er gezegd werd: "de opnames zijn toch al gemaakt". Tja. En dan is er nog het vreemde feit dat de medewerkers van Eyeworks witte jassen droegen, zodat sommige patiënten niet doorhadden dat "die mevrouw" die hen om toestemming kwam vragen voor iets, geen onderdeel was van het medisch team. Alleen al het feit dat het VUmc volhoudt dat de medewerkers van Eyeworks op dat moment wél onderdeel van het SEH-team waren, en dat zij vinden dat ze "een zorgvuldig project" hebben gemaakt, vind ik zeer zorgelijk. Het beroepsgeheim schenden zou zo erg nog niet zijn geweest, maar helemaal niet dóórhebben dat je dit keer op keer doet, is nog vele malen erger.
Het is duidelijk dat de privacy van die patiënten geschaad is. Dat artsen zichzelf exhibitioneren moeten zij weten maar het is absoluut uit den boze dat ze hun patiënten daarvoor misbruiken. Ook als je, overmand door pijn en andere ellende, in de gauwigheid toestemming geeft kun je later spijt krijgen. Die beelden zijn dan al gemaakt en erger, er hebben mensen meegekeken naar jou in een uiterst intieme situatie.

Overigens vind ik de privacy op een modale SEH toch al niet om over naar huis te schrijven. Doorgaans wordt die 'gewaarborgd' door een gordijntje waardoor je alles in geuren en kleuren kunt volgen van wat er naast je gebeurt aan anamnese en onderzoeken. Het overkwam me een paar jaar geleden. Een louterende ervaring als werker in de gezondheidszorg, kan ik je verzekeren. Daarbij zij opgemerkt dat ik vrij goed in staat ben om de onderlinge conversaties tussen de beroepsbeoefenaars over mij en anderen te volgen qua medische terminologie. Hoezo vertrouwelijke medische informatie? Breek me de bek niet open...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een aandoening waardoor ik nogal vaak op de SEH kom. Het gebeurt niet zelden dat je door een andere patiënt aangesproken wordt met: "zo, dus jij hebt ....? Ik ben hier vanwege ...." Soms is het leuk, dan ontstaan er wat relativerende gesprekken onderling. Maar ik zal nooit die keer vergeten dat ik ernstig verzwakt en suf vanwege dehydratie, me dood lag te ergeren aan het feit dat er een co-assistent zonder directe supervisie gestuurd werd naar een tienermeisje na een suïcidepoging, dat aan de andere kant van het gordijn lag. Op dát moment dat (nogal onhandig aangepakte) gesprek woord voor woord moeten volgen, was echt een kwelling. Er zijn gewoon dingen die echt thuishoren in de privacy van een afgesloten kamer. Maar dit soort taferelen kom je niet alleen tegen op de SEH, ik weet regelmatig veel meer van mijn medepatiënten dan mij lief is. Misschien dat daarin het begrijpen van medische terminologie ook wel een extra factor is, soms lijken verpleegkundigen te denken dat ze wél een patiënt met een collega mogen bespreken aan mijn bed, als ze jargon gebruiken. En dat doen ze dan nog niet eens altijd correct. Ik zou er een boek over kunnen schrijven, en ik geloof niet dat dat overdreven is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, ik heb ouderejaars geneeskundestudenten meegemaakt die je best om een medische boodschap kon sturen maar zo'n co-schap is verplicht en behoeft geen affiniteit met het deelwerkveld. En dat is naar mijn bescheiden mening toch echt noodzakelijk om je werk in deze branche naar behoren uit te kunnen voeren. Dat mag natuurlijk niet zonder supervisie maar gebrek daaraan ontslaat iemand nooit van de eigen verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het hele punt natuurlijk, dat het een verplicht co-schap is terwijl veel co's weinig op hebben met de psychiatrie, en naar mijn idee al helemaal niet voorbereid zijn op zo'n situatie. En er zijn inderdaad genoeg co's die prima werk leveren, niet zelden zijn ze een stuk oplettender dan hun supervisor. Supervisie was er in dit geval natuurlijk wel, maar die was op dat moment niet aanwezig. Ik was zo zwak dat ik amper kon praten, anders had ik me erg in moeten houden om het gesprek niet over te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkenbaar. Ik denk dat ook ik in een dergelijk geval tenminste heel veel moeite gehad zou hebben om mijn mond te houden.
Al die ophef slaat nergens op. Ik heb nog nooit zoveel briefjes in een ziekenhuis zien hangen. Overal stond dat er camera's waren en dat daar mee opgenomen kon worden. Er liep geen hele ploeg rond. Als je dat niet wilde dan mocht je dat aangeven. En het zou ook gevraagd worden. Nou was mijn verhaal niet zo interessant voor op tv dus ben ik ook niet gefilmd. Maar goed ik vindt de ophef nergens op slaan. Er is echt goed geinformeerd door Eyeworks.