Is de reclame van Garnier (BB Creme) opzettelijk gedaan, wat betreft initialen BB? (zie uitleg)?

In de reclame van Garnier zeggen ze dat als je ergens BB ziet of hoort, je gelijk denkt aan de nieuwe creme (BB-creme) van Garnier. Maar de initialen BB bestaan al, namelijk BlackBerry. Hebben zij dit opzettelijk zo gedaan? Of zijn ze vergeten dat BB al ''bezet'' is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
bamibal
12 jaar geleden
Bij BB denk ik eerder aan Brigitte Bardot dan aan blackberry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:\ Die ken ik niet.

Het beste antwoord

Ze zullen zeker niet vergeten zijn, dat BB "bezet" is, maar ze zullen wèl weten dat BB helemaal niet bezet kan zijn.

Je kunt niet zomaar 2 hoofdletters registreren of op een andere manier vast laten leggen, om te voorkomen dat anderen die combinatie van 2 letters gaan gebruiken. Wel zullen HEMA, KNMI of ANWB "bezet" zijn, en dat is ook niet zo verwonderlijk, als je beseft hoeveel mogelijkheden er zijn om combinaties te maken van 4 letters in vergelijking met 2 letters.

Denk dus maar niet, dat als Nivea morgen met een totaal nieuwe creme op de markt komt, die je huid echt vernieuwd (new skin) , en ze die creme "Nivea NS" noemen, dat de Nederlandse Spoorwegen een gang naar de rechter overweegt. Zelfde zal gelden voor een webwinkel die die "Easy Order" heet. Want er zullen maar weinig mensen zijn die dan aan de EO omroep denken. Zelfs Bol zou weleens helemaal vrij voor gebruik kunnen zijn. De problemen komen pas, als je je bedrijfje of product, Bol-punt-com gaat noemen, omdat de rechter dan weleens zou kunnen oordelen, dat dàt een exclusieve kreet voor Bol.com is.

Hieraan kun je ook al zien, dat hoe langer de naam, hoe voorzichtiger je moet zijn, om zoiets zomaar te gaan gebruiken. Twee lettertekens achterelkaar vallen daar zeker niet onder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde niet de wettelijke kant, maar toch een goed antwoord en goede uitleg.
Ik bedoelde dus eigenlijk dat in de reclame wordt gezegd: als je BB hoort, denk je aan deze creme! Terwijl als ik BB hoor, denk ik aan BlackBerry
En als de mensen in de reacties BB horen, denken ze aan een persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Als er in de reclame wordt gezegd: "als je BB hoort, denk je aan deze creme", betekent dat natuurlijk niet dat iedereen dan aan die creme denkt, maar wil de reclame suggereren, dat dat zo is. Of dat de fabrikant hoopt dat iedereen dat gaat denken, of misschien wel denkt dat iedereen dat MOET gaan denken. Het is ongeveer hetzelfde als: "als je bij C1000 koopt ben je slim bezig". Lang niet iedereen vindt dat slim, maar C1000 hoopt alleen maar dat mensen dat ook vinden of gaan vinden. Daarom zeggen ze het steeds :-) Kortom, Garnier vertelt dus onzin, maar onschuldige onzin is toegestaan in reclame.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha oke, ja ik vind het ook onzin, maar ik vroeg me daarom dus of of het opzettelijk was (zodat mensen erover na gaan denken misschien, zoals ik) of dat ze er niet bij stil hebben gestaan.

Andere antwoorden (2)

BB creme is niet door Garnier bedacht. Het staat voor Blemish Balm Cream. Er zijn veel verschillende merken die BB-cream verkopen.

Toegevoegd na 8 minuten:
BB-cream is dus een soortnaam. Het is dus niet meer dan logisch dat dat ook zo in de reclame genoemd wordt.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het hier over de reclame van Garnier en de tekst er in.
bamibal
12 jaar geleden
BB-cream is nu eenmaal een soortnaam. Logisch dus, dat ze dit in de reclame ook zo noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat erom wat ze in de reclame zeggen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje!
Het gaat over een totaal andere sector, dus ik denk niet dat ze daar rekening mee hebben gehouden. (en ik denk ook niet dat dit consequenties zou hebben...)