"Zie ze vliegen" van Carlo en Irene is tegelijkertijd met het origineel op tv; mag dat zomaar?

Sinds kort komt elke zondagavond de hilarische serie "Come fly with me" op televisie, op Ned. 3. Tot mijn grote verbazing zijn Carlo en Irene inmiddels met de Nederlandse versie ("Zie ze vliegen") op zaterdagavond te zien op RTL 4. RTL timmert er veel meer mee aan de weg dan de VPRO, terwijl de originele serie die aandacht m.i. verdient. Reclame is natuurlijk ieders eigen keuze, maar het uitzenden van kopie en origineel in dezelfde week, mag dat zomaar?

Toegevoegd na 3 uur:
"Ik houd van Jack" was ook een vertaalde kopie van iets (I love Raymond geloof ik?), maar toen zat er wel een flinke tijd tussen de uitzendingen.
RTL zal inderdaad de wet wel kennen, maar wat zijn de gevolgen voor de VPRO? Zijn die de dupe?

Toegevoegd na 8 uur:
O ja; het heet Gek op Jack :-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rtl is nu eenmaal een grote kopieerzender. En naast het kopieren wordt alles nog eens ergerlijk vaak herhaald ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ze bij RTL4 de regels wel kennen en volgens mij is het een soort parodie,tuurlijk mag dat!
Zoiets zie je wel vaker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor; het is geen parodie. Het is een letterlijke vertaling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het orgineel een aanrader?
Wij hebben thuis nooit RTL 4 aanstaan(we zijn überhaupt geen echte tv-kijkers)en ik weet eigenlijk ook weinig van de programmering op andere zenders.
Maar wat je vraagt betreft:ik denk dat RTL4 wel weet wat wel en niet mag met betrekking tot copyrights en auteursrechten.
Dus het mag vast wel.
Misschien is het aangepast aan de RTL4 kijkers(?)Die kijken waarschijnlijk toch niet naar de VPRO.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het origineel is zeer de moeite waard! Zondagavond om 21.50 uur op Ned. 3, van de makers van Little Britain. De Nederlandse versie is een echte kopie, maar dan wel vertaald natuurlijk en met Nederlandse acteurs.
ALs je morgenavond kijkt: veel plezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,nu ben ik wel benieuwd,ik ga morgen wel ff kijken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk de uitzending van Knevel en vd Brink van afgelopen vrijdag eens terug, daar verteld Carlo hoe zo iets in zijn werk gaat. Ze hebben daar toestemming voor van de makers, net als bij gek op jack trouwens, ook daar worden door de makers de Nederlandse afleveringen bekeken en gekeurd.

Antwoorden (2)

Ja dat mag want blijkbaar zijn de makers van het origineel niet zo pienter geweest bij het verkopen van de rechten om in de clausule op te nemen dat het niet rond dezelfde tijd als het origineel uitgezonden mag worden.

Met de Nederlandse wet heeft dit natuurlijk helemaal niets te maken, alleen maar met de verkochte rechten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Carlo vertelde gisteren bij Knevel en vd Brink hoe moeilijk het is om een dergelijk programma na te mógen maken, daar werden ze echt erg op gecontroleerd. Ze krijgen niet zomaar toestemming van de makers in Engeland.
Dus ja het mag RTL heeft toestemming om dit programma na te maken, ze moesten zelfs veel dingen hetzelfde doen als in de originele versie.