"Zie ze vliegen" van Carlo en Irene is tegelijkertijd met het origineel op tv; mag dat zomaar?

Sinds kort komt elke zondagavond de hilarische serie "Come fly with me" op televisie, op Ned. 3. Tot mijn grote verbazing zijn Carlo en Irene inmiddels met de Nederlandse versie ("Zie ze vliegen") op zaterdagavond te zien op RTL 4. RTL timmert er veel meer mee aan de weg dan de VPRO, terwijl de originele serie die aandacht m.i. verdient. Reclame is natuurlijk ieders eigen keuze, maar het uitzenden van kopie en origineel in dezelfde week, mag dat zomaar?

Toegevoegd na 3 uur:
"Ik houd van Jack" was ook een vertaalde kopie van iets (I love Raymond geloof ik?), maar toen zat er wel een flinke tijd tussen de uitzendingen.
RTL zal inderdaad de wet wel kennen, maar wat zijn de gevolgen voor de VPRO? Zijn die de dupe?

Toegevoegd na 8 uur:
O ja; het heet Gek op Jack :-)

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja dat mag want blijkbaar zijn de makers van het origineel niet zo pienter geweest bij het verkopen van de rechten om in de clausule op te nemen dat het niet rond dezelfde tijd als het origineel uitgezonden mag worden. Met de Nederlandse wet heeft dit natuurlijk helemaal niets te maken, alleen maar met de verkochte rechten.

Carlo vertelde gisteren bij Knevel en vd Brink hoe moeilijk het is om een dergelijk programma na te mógen maken, daar werden ze echt erg op gecontroleerd. Ze krijgen niet zomaar toestemming van de makers in Engeland. Dus ja het mag RTL heeft toestemming om dit programma na te maken, ze moesten zelfs veel dingen hetzelfde doen als in de originele versie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100