Wat heeft een liedje eigenlijk nodig om een grote hit te worden?

en met hit bedoel ik dat ze veel gedraaid worden op MTV enz.
en waar worden die liedjes meestal ontdekt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een goede artiest. Goede marketingafdeling.

Voor mtv een goede clip

Een goede pakkende tekst, en een leuke melodie. En iets unieks, wat jouw liedje net iets leuker maakt dan de andere liedjes.

Songs waar het woord fuck in zit halen vaak de top. Maar het refrein moet vaak herkenbaar zijn, en vaak ook het couplet. De artiest moet iets bijzonders hebben. Lady gaga is een rare, maar haalt wel bijna alle hitlijsten. Meestal maakt de platenmaatschappij de songs voor de artiest en niet de artiest zelf. Artiesten kunnen ontdekt worden door bv. Audities te doen, of zichzelf op youtube te zetten. Dan worden ze vaak ontdekt door een platenmaatschappii.

Er zijn bepaalde deuntjes en ritmes waar (bijna) iedereen van houd. dit wordt vaak toegepast door artiesten (het begint langzamerhand een exacte wetenschap te worden een nummer 1 hit te maken ;) )

Dit staat keurig netjes beschreven in 'The Manual', het handboek dat de KLF schreef nadat ze het bagger-nummer 'Doctrorin' the Tardis' binnen no-time op nr. 1 in alle hitparades in Europa hadden gekregen. Het milioen dat ze er mee verdiend hebben, hebben ze keurig terug gegeven aan de planeet door het in het openbaar te verbranden. De clou zit hem in het compleet 'over de top' zijn van de tekst (moet bij voorkeur nergens op slaan maar goed 'bekken') en een lekkere beat. All hail discordia!

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Manual

Een goede look, uitstraling, moet catchy zijn en een beetje wat 'in' is. Wat nu in is, meer dance beats in de RnB genre. Voorbeeld: Pittbull ft Neyo - Give me everything.

Het liedje moet goed in het gehoor liggen (in je hoofd blijven hangen), en het nummer moet goed gepromoot worden.

Een liedje heeft niets nodig . Het moet gewoon aanslaan bij degene die het beluisterd.

Er is ooit een of ander Spaans onderzoeksbureau geweest, dat dacht het antwoord op jouw vraag te weten, of tenminste dacht het te weten te kunnen komen. Het onderzoeksbureau werd opgezet om muziekproducers en artiesten te adviseren, hoe ze te werk moesten gaan, om een nummer een hit te laten worden. Geniaal idee. Honderden hits uit het verleden, werden in de computer gestopt, en er werd van alles geanalyseerd. Melodielijnen, accoordenvolgorde, sterkte van de bas, lengte van couplet en refrein, volume, toonhoogte, tekst, klankkleur, toonsoort en nog veel meer. De computer stond met behulp van uiterst slimme software dagen te rekenen, om de ideale eigenschappen te ontdekken, waaraan een tophit dient te voldoen. Je hoort niks meer van dat bureau. Het idee was geniaal, maar het werkt niet. Niemand kon voorspellen dat nieuwe Cola maken een flop zou worden, en dat het broodje warme ham van Struik met honing-mosterd-saus door de consumenten niet op prijs zou worden gesteld. En ook niemand kon voorspellen dat soep in zakken, maaltijdsalades en stoommaaltijden zo populair zouden worden. Consumenten zijn grillig, en dat geldt ook voor muziekconsumenten. Natuurlijk zijn er basisvoorwaarden; leuke clip, spannend melodietje, liefst niet al te vals gezongen, de markt goed kennen, je kunnen inleven in je doelgroep, maar die voorwaarden bepalen hooguit 10% van de kans van slagen. Ontwerpers van spelletjes, filmproducenten, modeontwerpers en uitgevers van boeken hebben hetzelfde probleem. Ze zijn afhankelijk van publiciteit, en ze weten maar één ding zeker. Als het begin er eenmaal is, volgt de rest vanzelf. Zorg dus dat je clip te zien is, dat DJ's je nummer draaien, en dat de artiest in DWDD komt. Want als 1000 mensen je nummer leuk vinden worden het er snel 10.000, en als de bal eenmaal rolt, is ie niet meer te stoppen. Maar om de bal aan het rollen te krijgen is ontzaglijk moeilijk, en er is niemand die echt weet hoe dat moet. Het antwoord op je vraag wat een liedje nodig heeft, om een hit te worden, is: heel veel geluk. Misschien is het voorspellen van aandelenkoersen wel makkelijker ;-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100