Wat heeft een liedje eigenlijk nodig om een grote hit te worden?

en met hit bedoel ik dat ze veel gedraaid worden op MTV enz.
en waar worden die liedjes meestal ontdekt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
1.2K

Antwoorden (10)

Een goede artiest.
Goede marketingafdeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mtv een goede clip
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en wat is precies een goeie clip ;)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, kijk naar mtv en je ziet goede clips;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goeie clip zegt niet altijd alles. Ik zie namelijk ook heel veel "foute" clips op mtv. :-P
Een goede pakkende tekst, en een leuke melodie.
En iets unieks, wat jouw liedje net iets leuker maakt dan de andere liedjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Songs waar het woord fuck in zit halen vaak de top. Maar het refrein moet vaak herkenbaar zijn, en vaak ook het couplet. De artiest moet iets bijzonders hebben. Lady gaga is een rare, maar haalt wel bijna alle hitlijsten. Meestal maakt de platenmaatschappij de songs voor de artiest en niet de artiest zelf. Artiesten kunnen ontdekt worden door bv. Audities te doen, of zichzelf op youtube te zetten. Dan worden ze vaak ontdekt door een platenmaatschappii.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn bepaalde deuntjes en ritmes waar (bijna) iedereen van houd. dit wordt vaak toegepast door artiesten (het begint langzamerhand een exacte wetenschap te worden een nummer 1 hit te maken ;) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit staat keurig netjes beschreven in 'The Manual', het handboek dat de KLF schreef nadat ze het bagger-nummer 'Doctrorin' the Tardis' binnen no-time op nr. 1 in alle hitparades in Europa hadden gekregen. Het milioen dat ze er mee verdiend hebben, hebben ze keurig terug gegeven aan de planeet door het in het openbaar te verbranden.

De clou zit hem in het compleet 'over de top' zijn van de tekst (moet bij voorkeur nergens op slaan maar goed 'bekken') en een lekkere beat.

All hail discordia!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Hear, hear!
Een goede look, uitstraling, moet catchy zijn en een beetje wat 'in' is. Wat nu in is, meer dance beats in de RnB genre. Voorbeeld: Pittbull ft Neyo - Give me everything.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helaas kende ik dat liedje al voor die 'bekend' werd en word ik er nu gek van haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik ook, kan het niet meer horen. Ik vind dat de laatste tijd alles een beetje hetzelfde wordt en teveel Mainstream zoals Eminem enzovoorts. Eminem heeft gewoon zijn eigen stijl en zo is hij bekend geworden. Dat nieuwe liedje van Katy Perry - Last Friday Night vind ik wel leuk klinken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die heb ik nog nieteens gehoord :o
Sinds TMF er niet meer is hoor ik amper nieuwe muziek joh!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de clip is nog leuker! Nerds rule!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Liinde http://www.youtube.com/watch?v=KlyXNRrsk4A Moet je maar eens kijken als je wil! :) @Stippel Precies! Mensen moeten geen vooroordelen hebben op 'nerds'. Moet je kijken hoe mooi zo'n Nerd is!
Het liedje moet goed in het gehoor liggen (in je hoofd blijven hangen), en het nummer moet goed gepromoot worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een liedje heeft niets nodig .
Het moet gewoon aanslaan bij degene die het beluisterd.
12 jaar geleden
Er is ooit een of ander Spaans onderzoeksbureau geweest, dat dacht het antwoord op jouw vraag te weten, of tenminste dacht het te weten te kunnen komen. Het onderzoeksbureau werd opgezet om muziekproducers en artiesten te adviseren, hoe ze te werk moesten gaan, om een nummer een hit te laten worden. Geniaal idee.

Honderden hits uit het verleden, werden in de computer gestopt, en er werd van alles geanalyseerd. Melodielijnen, accoordenvolgorde, sterkte van de bas, lengte van couplet en refrein, volume, toonhoogte, tekst, klankkleur, toonsoort en nog veel meer. De computer stond met behulp van uiterst slimme software dagen te rekenen, om de ideale eigenschappen te ontdekken, waaraan een tophit dient te voldoen.

Je hoort niks meer van dat bureau. Het idee was geniaal, maar het werkt niet. Niemand kon voorspellen dat nieuwe Cola maken een flop zou worden, en dat het broodje warme ham van Struik met honing-mosterd-saus door de consumenten niet op prijs zou worden gesteld. En ook niemand kon voorspellen dat soep in zakken, maaltijdsalades en stoommaaltijden zo populair zouden worden.

Consumenten zijn grillig, en dat geldt ook voor muziekconsumenten. Natuurlijk zijn er basisvoorwaarden; leuke clip, spannend melodietje, liefst niet al te vals gezongen, de markt goed kennen, je kunnen inleven in je doelgroep, maar die voorwaarden bepalen hooguit 10% van de kans van slagen.

Ontwerpers van spelletjes, filmproducenten, modeontwerpers en uitgevers van boeken hebben hetzelfde probleem. Ze zijn afhankelijk van publiciteit, en ze weten maar één ding zeker. Als het begin er eenmaal is, volgt de rest vanzelf. Zorg dus dat je clip te zien is, dat DJ's je nummer draaien, en dat de artiest in DWDD komt. Want als 1000 mensen je nummer leuk vinden worden het er snel 10.000, en als de bal eenmaal rolt, is ie niet meer te stoppen. Maar om de bal aan het rollen te krijgen is ontzaglijk moeilijk, en er is niemand die echt weet hoe dat moet.

Het antwoord op je vraag wat een liedje nodig heeft, om een hit te worden, is: heel veel geluk. Misschien is het voorspellen van aandelenkoersen wel makkelijker ;-)