Verdien je veel als stemacteur?

Toegevoegd na 27 minuten:
En hoeveel is niet veel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
3.1K

Het beste antwoord

Nee, stemacteurs verdienen niet zo veel. Het is moeilijk om stemacteur te zijn, dat wordt nogal onderschat. Er zijn ook niet heel veel stemacteurs in Nederland.
Zie:

http://www.spreekbuis.nl/content/2047/Stemacteurs_zijn_het_%E2%80%98afknijpen%E2%80%99_beu_.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het ligt er maar aan wat voor stem je hebt. Als je een echt unieke stem hebt, die ook echt ergens bij past, (zakelijk, relativerend, enthousiast of noem maar op) zoals Donna Vrijhof, Paul Haenen of Aart Staartjes dan zul je daar heel goed van kunnen leven, en hoef je waarschijnlijk niet al te hard te werken. Je wordt dan meestal gevraagd voor b.v. een commercial, en je hebt zelfs de mogelijkheid om te weigeren.

Maar voor de meeste stemacteurs zal gelden, dat het helemaal geen apart beroep is, en ze gewoon een modaal salaris hebben. In dat geval heb je een gewoon een heel duidelijke en prettige stem.

Stel je er niet al te veel van voor. Ik kan me leukere beroepen voorstellen, dan dag in dag uit in een studio te zitten (meestal zonder ramen) en eindeloos teksten in te spreken. En beroemd word je er ook niet mee. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ligt er denk ik aan, in Nederland denk ik niet net zoals gewoon acteur zijn, in Amerika zal dit een stuk hoger zijn omdat bijv. films miljoenen opleveren.
Maar voor gewone reclames zowel hier als daar is het stuk lager als gewoon acteur zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan in welke talen.
Engelse stemacteurs verdienen niet veel aangezien daar er miljarden van zijn.
Maar bijv. Kroatische stemacteurs zullen minder veel gezaaid zijn, die verdienen (in verhouding) dus meer. Al kan de vraag naar stemacteurs daar ook minder zijn.
In Nederland komen veel Japanse tekenfilms op, daar kan je stemmen inspreken.
Het ligt heel erg aan je kwaliteit en de vraag hoeveel je verdient.
Je kan oefenen door fandubs te maken en die op youtube te zetten, vervolgens te wachten op comments.