Bestaan er ook 21:9 tv's?

Ik heb een (en vele met mij) 16:9 tv beeld formaat met als gevolg zwarte balken boven en onder, of als je het beeld op 21:9 formaat (2x zoom) zet krijg je dat er links en rechts beeld word afgesneden en je vaak geen ondertiteling ziet. Bij 1x zoom is dat minder maar dan heb je weer vervorming.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
1.5K
paulus811
12 jaar geleden
'Gevolg zwarte balken boven en onder'. Hoeveel 21:9 films heb je? De tv zenders zenden in ieder geval niet in dit formaat uit. Vrijwel alle tv's hebben een instelling waarmee je het beeld automatisch kunt uitvullen, wellicht dat dat helpt tegen de zwarte balken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna alle films op Blu-ray komen uit in het originele formaat, veel films zijn als 2,39:1 uitgebracht in de bioscoop dus veel Blu-rays zijn 2,39:1 (slecht afgerond naar 21:9) En zwarte balken horen gewoon die moet je niet uitvullen dat is kolder. Je krijgt dan gestretched beeld waarbij dat vooral bij hoofden en posturen van mensen opvalt, dit ziet er niet uit.
paulus811
12 jaar geleden
mrtomaat, als waar is wat je zegt, moet toch iedereen het probleem hebben die geen Philips Cinema tv hebben (en dat zijn er nogal wat)? Ik kijk vaak BR films, maar herken dit probleem totaal niet, heb ook geen balken en uitgerekte hoofden al helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk achter op je Blu-ray. Zie je 1.77:1/1.78:1(16:9) of 1.85:1 dan heb je geen of bijna geen balken boven/onder. Staat er echter 2.35:1 dan heb je balken. Als je die niet hebt mis je of beeld of je stretched. De eerste 3 films die ik pak (BR) zijn I,robot, Reservoir dogs, Hostel alledrie 2.35:1. Big fish 1.85:1 dus ook minimale balken boven onder. Als je 2.35:1 of 1.85:1 BR films hebt en je ziet geen balken doet je tv of blu-ray speler iets zodat links en rechts dingen buiten beeld vallen. Als dat ook niet het geval is ben je een van die mensen die ook 4:3 naar 16:9 stretched en zegt dat je het verschil niet ziet. Daarnaast is dit geen probleem, ik vind die balken boven/onder geen probleem. Trouwens wat zou het hele idee achter een 21:9 tv zijn als er geen 2:35 content zou zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind zwarte balken wel irritant. Als ik betaal voor 100cm wil ik ook 100cm zien en niet slecht 90cm door de zwarte balken. En zoals ik al zij, als je (bij mij 2x zoom) beeld scherm vullend zet dan heb je niet altijd stretched beeld omdat de verhouding dan wel klopt maar je dan aan de zijkanten beeld mist.

Het beste antwoord

klopt Philips heeft deze in de collectie:

Uniek is de Cinema 21:9 al van bij zijn introductie, en dat dankt hij volledig aan de afwijkende beeldverhouding. Geen enkele andere tv kan immers bioscoopfilms in 2.35:1-formaat weergeven zonder zwarte balken te tonen aan de boven- of onderkant van het scherm.

De reden voor dat formaat hoef je niet ver te zoeken: in tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen, worden langspeelfilms niet gedraaid in het 16:9-formaat maar
in het bredere 2.35:1-formaat.

Op een 16:9-scherm krijg je bij films met die beeldverhouding dus nog zwarte balken te zien aan de boven- en onderkant van het scherm. Daar heeft de Cinema 21:9 geen last van: films maken gebruik van het hele beeldoppervlak, zonder vervorming of zwarte balken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron is niet helemaal correct met wat ze zeggen, er zijn veel meer "bioscoop" formaten dan 2.35:1, 1.85:1 is bijvoorbeeld ook een heel bekende. Correct afgespeeld heb je dan minimale balkjes boven onder omdat er weinig verschil zit tussen 16:9=1,78:1 en 1,85:1 er worden soms wel films in 16:9 uitgebracht in de bioscoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt trouwens de frontpage gelinkt :) http://www.fwdmagazine.be/fwd/127978/review-philips-58pfl9955h-cinema-21-9-platinum-tv/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Moest nog even zoeken op site die je gaf bij bron vermelding. Ik heb ook nog gekeken naar projectors omdat die goedkoper zijn dan zulke tv's die philips leverd. Echter deze zijn ook allemaal 19:9 formaat. Ze zijn dan wel weer veel groter.

Andere antwoorden (2)

Ja, philips heeft ze. Bij mediamarkt en Saturn hangen ze volgens mij ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja philips maakt ze, je moet ze alleen kopen als 2de tv om je blu-ray 2,39:1 films te bekijken. Anders heb je namelijk last van zwarte balken aan de zijkant of nog veel erger stretching(vervorming).