Op tv zie je wel eens een ontploffing of iets anders met bewegende dreunende beelden. Waarom voelt het dan vaak of het in het echt ook dreunt?

Je ziet wel eens een schietpartij of een aardbeving met bewegende beelden, een vulkaanuitbarsting of iets anders wat de beelden op hun grondvesten doen schudden. Soms voelt het dan alsof het hier ook dreunt, ik vind het moeilijk uit te leggen maar de beelden komen dan zo realistisch over dat het is of het door de beeldbuis heen gaat. Is daar een speciale techniek voor gebruikt, zodat mensen de beelden op tv als echt ervaren, of..??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

Er wordt geen speciale techniek gebruikt, maar er wordt natuurlijk wel heel goed over nagedacht, om het zo goed in beeld te brengen, dat jij het gevoel hebt, dat je er echt bij bent.

Bij nieuwsfeiten wordt het wat lastig om daar goed over na te denken, omdat het spontaan gebeurt. Maar bij films, en ook wel bij documentaires, proberen de makers zoveel mogelijk er voor te zorgen, dat jij het als zo echt mogelijk ervaart.

Wat jij beschrijft is helemaal niet vreemd. De meeste mensen ervaren dat zo. Het is in ieder geval zeker dat je betrokken bent bij wat je ziet. Want als het je niets zou interesseren, zou je dat gevoel helemaal niet hebben, en zou er niks "door je beeldbuis gaan".

Let er maar eens op: bij "Spoorloos" valt er bij de kijker soms ook een traantje, of is echt blij of verdrietig. En als je maar genoeg naar die beelden uit Libie kijkt, dan word je vanzelf ook boos op die rare Kadhafi.

Mensen willen graag iets zien waar ze zich in kunnen verplaatsen. Als jij die schietpartij of vulkaan-uitbarsting ziet, dan verplaats je je in principe vanuit je stoel naar die plek. En dat geeft het gevoel of het in je huiskamer gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uh, nope, niet echt hoor. Wat je op tv ziet, kan je niet in het echt voelen. Jij als persoon kan wél op dusdanige wijze "in" de film zitten, dat het voor jou levensecht overkomt. Net als een man tijdens het voetballen kijken thuis op de bank ook met zijn benen schopt alsof hij zelf aan het voetballen is.

Jouw inlevingsvermogen is erg groot, en daarom ervaar jij het zo. De tv zelf geeft dat gevoel dus niet af, daar is ook (nog) geen techniek voor. We zitten net aan de 3D. Even geduld nog denk ik haha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ALS je met een 5.1 set kijkt, dan ligt het aan de subwoofer. Die geeft lage trillingen van explosies etc goed door! Als je naar beeld kijkt, ligt het aan de mannier van nabewerking. Ze proberen je in de film te trekken, alsof je een derde persoon bent in de film. Tijdens een aardbeving, zou je normaal gesproken schokken voelen (subwoofer) en zien (nabewerking met bv aftereffects). Met een programma als aftereffects, kun je een stil opgenomen beeld laten schudden alsof het was gefilmd tijdens een aardbeving.
Kijk anders eens wat proef video's van aftereffects (via Google).

Voor wat betreft geluid. Dit wordt in de studio gemixed. Met extra effect geluiden laten ze veel geluid door de subwoofer gaan (ook wel LFE genoemd of Low Frequency Effect).
Zeer lage geluidsgolven zijn slecht te definiëren vanuit welke bron en richting ze komen. Hierdoor krijg je de indruk dat je er midden in zit.