Zit er vertraging op een live uitzending?

Is er bijv een vertraging van een paar seconden op een live uitzending?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
7.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit zelfs een verschil wij hebben caiway en digitenne loopt voor want we hoorde de buren al juichen toen nederland speelde :p

Antwoorden (5)

Ja inderdaad een seconde of 10. Als er dan iets "vreemds" gebeurd, dan kunnen ze snel anticiperen en de zending bijvoorbeeld stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vertraging bij de meeste nederlandse live uitzendingen wordt alleen veroorzaakt door het opstralen naar satelliet en door de omzetting van analoog naar digitaal en de digitale beeldbewerking. Zo heb ik zelf ongeveer 2 sec verschil tussen digitenne en de schotel. Kabel tv digitaal en analoog zullen ook verschillen: digitaal loopt achter op het analoge signaal omdat het in je ziggo of upc kastje weer een omzetting naar analoog plaatsvindt. De vertraging om "gekke dingen" af te vangen wordt volgens mij alleen in de preutse (piep) verenigde staten gedaan. ;)

grtz. Koos Knip
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Letterlijk citaat uit de Quest scheurkalender (toevallig deze week is die vraag geweest):

Het signaal van een live uitzending gaat meestal via een satelliet, een centrale antenne en de kabel naar je televisie. En dat gaat met de lichtsnelheid, bijna 300.000 kilometer per seconde. Nu kan bij het verwerken van het signaal nog wat vertraging optreden, maar dat gaat om hooguit tienden van seconden. Tussen wat wordt opgenomen en bij jou uit de televisie rolt, is dus geen speld te krijgen. Soms worden programma's met vertraging uitgezonden, zoals rechtszaken. Dat geeft genoeg tijd om namen weg te piepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms wordt er ook een beperkte vertraging ingebouwd zodat er direct ondertiteld kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet bijvoorbeeld dat ze bij DWDD vertraging gebruiken voor de ondertiteling maar bij bijvoorbeeld een live show van the dance battle loopt de ondertiteling achter. hier zit dan wellicht geen of minder vertaling in.
Vertraging is er natuurlijk ook om op tijd de uitzending stop te kunnen zetten als er iets ergs gebeurd maar volgens mij is dat in Nederland niet erg het geval....