Omdat je vaak de personen in jezelf kunt herkennen.
Er gebeuren dingen die in het echte leven ook zouden kunnen gebeuren, waardoor je met de personen meevoelt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ook zit er altijd aan het einde een cliffhanger, (een spannend einde, waarbij je niet weet wat er verder gebeurt) zodat je steeds verder wilt kijken, en uiteindelijk moet je gewoon weten wat er gebeurt, dankzij de cliffhanger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zoals hierboven beschreven gaat het meestal om soapspelers met bepaalde karakter kenmerken waar iemand zich in kan herkennen.

bij gtst kan ook een 'verslavende reden' zijn dat je vriendinnen het kijken, en dat je het daardoor ook wil zien om er over mee te kunnen praten.

Ten slotte zijn het professionals die de soap bedenken met meestal een mooie cliffhanger op het einde waardoor je geneigd bent de volgende keer weer te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soaps zin verslavend omdat je er emotioneel bij betrokken raakt, hierdoor maak je endorfine aan (zoals wanneer je moet huilen) je word gevoeliger en deze stoffen werken verslavend!
Als jij dus afleiding zoekt, of een manier om jezelf te uitten kan dat een reden zijn om onbewust terug te blijven keren naar de soap.

Maar veel mensen vinden het ook gewoon leuk om ze te kijken en dat is dan hun favoriete programma. Toch als ik me zo bedenk dat iemand dat script zo geschreven heeft dan denk ik nah zeg, wat een drama...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Zinb;

Dat ligt niet aan de soaps, maar aan de persoon die eraan verslaafd is. Ik zie zelden soaps en heb er ook geen enkele behoefte aan. Maar misschien heb ik wel weer andere onstilbare behoeften waar een soapie helemaal niets om geeft....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij komt het nog het meest
doordat er een fantasiewereld wordt
opgebouwd, waar we onszelf goed in
herkennen, maar nét even verder
gaat dan waar wij ons in de 'echte'
wereld aan durven te wagen. Het moet
toch heerlijk zijn om toe te geven
aan de aantrekkelijke charmes van
iemand die toevallig je leven
binnenwandelt; of gewoon iemand
de grond in te boren die je niet mag.