waarom lijken vooruitrijdende autowielen op tv altijd achteruit te draaien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
1.1K

Het beste antwoord

Dit komt door de framerate van het scherm, of de camera waarmee het is opgenomen. De film word als losse beelden heel snel achterelkaar uitgezonden.
Als de stand van het wiel net iets terug gedraaid is ten opzichte van het vorige beeld, (laten we zeggen voor 350 graden gedraaid) dan lijkt het alsof het wiel 10 graden achteruit is gedraait.

Vandaar ook je ook ziet dat het wiel eerst vooruit draait, en vervolgens achteruit gaat draaien als een auto optrekt.
Gaat de auto nog een stuk sneller, dan komt er weer een punt waar het weer lijkt alsof het wiel vooruit draait.

Als je in de bron op de pijltjes klikt, kan je het object sneller laten draaien, je ziet dat bij hoge snelheden de richting van het draaien steeds anders lijkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is niet alleen op tv zo, dat komt omdat je hersenen de beelden niet zo snel kunnen verwerken dan dat het wiel ronddraait.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onze ogen zien beelden met 24 fps (frames per second). Als een punt van de wielen in die tijd niet een heel rondje maak (of achter het punt waar hij de vorige keer was uitkomt) zodra jouw oog het volgende beeldje maakt. Dan lijkt het dus alsof hij achteruit is gegaan. Dit gebeurd natuurlijk met alle punten van het wiel en dus zien je ogen het hele wiel achteruit draaien.

Gaat de auto nu weer harder of zachter rijden dan kan het zo uitkomen dat het wiel een punt verder uitkomt op het moment dat je ogen het volgende beeldje maken. Dan zie je het wiel dus weer gewoon vooruit gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is te wijten aan het "stroboscoop" effect. Dus hetzelfde effect datje misschien kent van op feestjes: als de DJ de stroboscoop lamp laat flitsen in het donker zie je de mensen houterig bewegen: je ziet immers alleen maar op het moment dat de lamp brandt!

Als je de stroboscoop lamp op een draaiend wiel zou richten, en het wiel draait net ietsje trager dan 1 keer rond tussen twee flitsen, dan zie je het wiel iedere keer als het nog geen volle ronde heeft afgelegd. Dus het lijkt alsof het achteruit draait! (Dit wordt trouwens ook praktisch gebruikt, als men de draaisnelheid van een wiel of as op een machine wil meten, of de beweging van een as wil bekijken al draaiend, want door de flitsen is het of de as bijna stil staat.

Een film is opgebouwd uit aparte beeldjes (25/minuut meestal), die na mekaar worden getoond. Door de traagheid van ons oog zien we dit als een vloeiende film. Maar elk beeldje geeft hetzelfde effect als de flits van een stroboscoop lamp: dus als het wiel dan net niet volledig rond is, zie je het inderdaad achteruit draaien!
Let maar eens op: als men de camera van links naar rechts laat bewegen, zie je het beeld soms ook wat schokken, dit is ook omdat film niet continu is, maar in aparte beeldjes.