In DWDD van 13 dec was een man te zien die 4 minuten niet op zijn piano speelde, was dat de bedoeling?

Kan iemand het uitleggen?

13 jaar geleden
in: Televisie
2.3K
rose
13 jaar geleden
Het was 4 minuten en drieëndertig seconden.

Het beste antwoord

"4'33" (uitspraak: vier minuten en drieëndertig seconden of vier drieëndertig) is een compositie die in 1952 geschreven werd door John Cage (1912–1992). Cage noemde het zelf een silent piece en gaat door als een verklanking van de White Paintings van Robert Rauschenberg.

Cage gaf zelf commentaar als volgt:

"I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it"
("Ik heb niets te zeggen / en ik zeg het / en dat is poëzie / zoals ik het nodig had").

Het stuk gaat als volgt: De pianist loopt naar de piano en raakt geen toets aan in 4 minuten en 33 seconden. Hij gebruikt een stopwatch, om precies te klokken. In andere woorden: totale stilte in een stuk voor de piano waarbij slechts het toevallig aanwezige en niet geënsceneerde omgevingsgeluid zoals gekuch van het publiek, schuifelende voeten, voorbijrijdende auto's of dergelijk hoorbaar is. In die zin is het aleatorische muziek. Dit experiment versterkte bij Cage de opvatting dat absolute stilte niet bestaat zonder zijn complement, geluid. Je hoort nog altijd je eigen ademhaling en voelt de hartslag.
Het stuk bestaat uit drie gedeeltes, elk met de instructie "tacet", dat wil zeggen: stilte. De partituur zelf schrijft geen bepaalde lengte voor, maar Cage bepaalde deze lengte voor de eerste uitvoering, door David Tudor op 29 augustus 1952. Gedurende deze 4 minuten en 33 seconden nam de pianist plaats achter de piano zonder maar een klank voort te brengen. Hij strekte slechts driemaal zijn armen uit om aan te geven dat het stuk uit drie delen bestaat.
Deze performance komt over als een grap, maar is als zodanig allerminst bedoeld door de componist. Cage plaatst zich hier in de traditie van de Oosterse filosofie: de intentie van de componist is van geen belang en muziek als puur klank is gelijkgeschakeld aan het leven.

Door deze "compositie" herdefineerde de "componist" stilte als een afwezigheid van intentioneel geluid of het opheffen van bewustzijn."

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is trouwens ook eens op de BBC uitgezonden, een stuk waarvoor de schouwburg vol gelopen is, zie video.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is kunst.

Maar wel flauwekul, natuurlijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Officieel was het een uitvoering van het nummer 4'33" van John Cage.
bamibal
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
"Maar wel flauwekul, natuurlijk." Waarom? Ik was onder de indruk van het feit dat het in de studio bij DWDD, normaal toch niet het podium voor dit soort kunst, werd uitgevoerd.
bamibal
13 jaar geleden
Het is net als in het sprookje "De nieuwe kleren van de keizer". Omdat als iedereen elkaar maar wijsmaakt dat er "iets" is, gaat iedereen het geloven. Want als je het niet ziet, dan ben je dom. Door deze groepsdruk laat iedereen zich iets wijs maken, en de maker van het "niets" lacht in zijn vuistje. Het is net zoiets als geld verdienen met een leeg schilderij of ingestraald water.
rose
13 jaar geleden
'de maker van het "niets" lacht in zijn vuistje' Wat dat betreft zit je er in ieder geval naast, best Bamibal, John Cage was een behoorlijk serieuze componist die dit werkje zelf buitengewoon serieus nam. Als je iets niet mooi vindt dan is dat zo. Maar voor je dit werk op deze manier wegzet zou je eerst de moeite moeten nemen, denk ik, om het werk en zijn context te begrijpen. Dat kan alleen door op z'n minst een hoeveelheid 'serieuze' muziek uit de twintigste eeuw (vaker dan eens) te beluisteren. (ik ga er gemakshalve vanuit dat je niet erg bekend bent met componisten als Cage, Riley, Messiaen e.d.)
bamibal
13 jaar geleden
Natuurlijk doet Cage hier serieus over. Dat is precies mijn punt. Cage kwam hiermee weg, juist vanwege zijn reputatie en de kwaliteit van zijn eerdere werk. Het "moet" dus wel goed zijn...De verdienste van sommige kunstenaars is niet het werk zelf, maar de manier waarop ze het werk weten te verkopen; een kunst op zich. Karel Appel was daar ook goed in. Hij heeft prachtige schilderijen gemaakt, maar maakte ook dingen die, als zijn naam er niet op zou staan, direct bij de kringloopwinkel terecht zouden komen. Vanwege zijn reputatie en het mooie verghaal eromheen (de context) worden deze werken toch hoog gewaardeerd. Maar dat verandert niets aan het feit dat het werk zélf niets voorstelt.
http://www.youtube.com/watch?v=E1S1uOUG48w
rose
13 jaar geleden
Is het voor jou ook voorstelbaar dat het wel betekenis heeft, maar dat jij die niet ziet/begrijpt? Luister je vaak/wel eens/nooit naar ander werk van John Cage? (En/of zijn tijd- en genregenoten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat John Cage ook wel zou kunnen waarderen dat er dit soort discussies over onstaan. Bamibal: verzin jij eens iets waar mensen zó verschillend over kunnen denken? Dat is al kunst op zich.
De bedoeling van de Engelse makers van deze opname was daarmee een daad te stellen als protest tegen de honingzoete muziek (of muzak?) omstreeks Kerstmis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het was de bedoeling om vier minuten en drieëndertig seconden geen geluid voort te brengen, in dit geval op de piano.

Ik vond het een belevenis om dit door Reinbert de Leeuw, een van de belangrijkste 'serieuze' muzikanten van de twintigste eeuw (die nog steeds niet uitge(a)rangeerd is) uitgevoerd te zien.

De stilte speelt in veel muziekstukken een belangrijke rol, John Cage koos er voor de stilte een hoofdrol, ja zelfs de enige rol te geven.

Ik vond het ook geweldig om me te realiseren dat 4,33 minuut naar geluidloze muziek luisteren een heel andere belevenis is dan 5 minuten stilte op herdenkingsdag.
13 jaar geleden
In england worden bepaalde mensen dood ziek dat er de laatste jaren altijd een sukkel van popstars op 1 staat met kerst. Daarom hebben ze vorig jaar er voor gezorgd dat rage against the machine met killing in the name off op 1 stond. dit jaar doen ze de actie over met cage against the machine met het nummer "4.33". er zijn enorm veel artiesten en bands bij betrokken. en de grap is natuurlijk dat je 4.33 min helemaal niks hoort