Waarom eindigen alle zinnen in de Donald Duck verhalen met een uitroepteken?

Zelfs als ze fluisteren!
En uiteraard op de vragende zinnen na, welke logischerwijs met een vraagteken eindigen.

De vraag is eerder gesteld, maar daar is geen echt antwoord op gekomen.

http://www.goeievraag.nl/vraag/entertainment-muziek/stripboeken-tekenfilms/eindigen-zinnen-donald-duck-verhalen.263568

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.9K
Thecis
9 jaar geleden
Ik lees de DD al jaren. Het is me nooit opgevallen!
Hebben ze toch gelijk gehad dat ik alleen maar plaatjes kijk...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Thecis
Hahaha! Ach, de DD is zonder begeleidende praatwolkjes ook de moeite waard, mijns inziens. Dat zal niemand je kwalijk nemen; ik niet althans. ;)

Het beste antwoord

Het volgende antwoord gaf een redacteur van Donald Duck op de vraag waarom in verhalen in Donald Duck veel gebruik wordt gemaakt van hoofdletterwoorden en uitroeptekens: “De woorden in de tekstballonnen die kapitaal staan krijgen op deze manier extra aandacht. Ze staan als het ware tijdelijk in de spotlight. … Het uitroepteken aan het eind van de zin staat niet voor het feit dat men schreeuwt, in dat geval gebruiken we ook kapitale letters, maar omdat al wat gezegd wordt belangrijk is en kort en bondig in een tekstballon moet passen. Bovendien is het optisch fraaier. Een simpele punt geeft rust tussen zinnen in een gewoon lees-
boek, maar stoort in een ballon” (uit een mailcorrespondentie met de redactie van Donald Duck op 29 januari 2009).

Het is dus niet echt een duidelijke reden. Een uitroepteken aan het eind van de zin geeft aan dat deze zin meer nadruk heeft dan een zin die eindigt met een punt. Doordat interpunctie in sommige gevallen gelijkenis vertoont met kenmerken van typografie, zou je kunnen stellen dat interpunctie als een bijzondere vorm van typografie gezien kan worden.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dikke plus, al was het maar vanwege de ontzettend interessante bron! :)
Ik laat de vraag nog wel even openstaan voor mogelijke andere interpretaties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan me niet indenken dat er nog een (beter) antwoord komt en de bronvermelding is nogmaals erg goed.
Hartelijk dank!

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het komt omdat dit een strip is, als dit in een leesboek plaatsvind vinden mijn docenten het al geen leesboek meer. Ze zeggen dan meestal dat het pas klopt zodra het uitroepteken in een prentenboek staat ik denk dat dat de oorzaak is...