Geeft de bestseller lijst een getrouw beeld van de litteratuur?

Zijn bestsellerslijstjes geen vertekening van de echte litteratuur omdat mensen weinig recensies lezen, gaat men voort op het lijstje.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee hoor, er is geen enkel verband of in het beste geval een omgekeerd verband. In de literatuur - toch een wat elitaire en in mijn ogen soms ook wat willekeurige tak van de leesindustrie - gelden andere criteria dan verkoopcijfers.

In de bestesellerlijstjes vind je de boeken die mensen ook echt (willen) lezen en daadwerkelijk aanschaffen. En omdat daar ook met name buitenlandse (vertaalde)schrijvers bij zitten, is dat maar een heel klein percentage (Nederlandstalige) literatuur.

Pas wanneer een literair werk in de media voldoende aandacht heeft gekregen EN er aantrekkelijk genoeg uitziet om ook daadwerkelijk te willen lezen, zou het in theorie op den duur in de bestsellerlijst terecht kunnen komen ; maar dat gebeurt maar een enkeling. Literatuurschrijvers pretenderen dan ook meestal dat de verkoopcijfers er niet toe doen. Bestsellerschrijvers weten wel beter ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In mijn ogen zijn de meeste boeken die heel veel verkopen (bv stephen king novels) geen literaire werken, maar puur licht vermaak.

Dus nee. Een bestseller lijst is geen reflectie van literatuur. Het is vaak zo dat ze pas als een boek een griffel oid krijgt op de besteller lijsten verschijnen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vlgs mij staan op de bestsellerlijst DIE boeken die vaak verkocht zijn en dat zijn niet altijd literaire werken
dus heb je geen getrouw beeld van de literatuur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee bestsellers zijn boeken die door het grote publiek gelezen worden. Deze worden in grote oplagen gedrukt. Hier zit van tijd tot tijd wel een literair werk tussen, maar de meesten zijn het geen literaire werken.
Een bestseller kan bijv. een literaire thriller zijn, maar ook een populair dieetboek of een boek over voetballen.

De bestsellerslijst is een weergave van populaire boeken, maar is absoluut niet representatief voor de literatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor het geeft een beeld van de verkoopcijfers wellicht, maar meer niet...

Of de persoonlijke voorkeur misschien van een aantal mensen die er verstand van schijnen te hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor een bestsellerlijst geeft de verkoop cijfers weer van LECtuur, da's heel wat anders dan literatuur...
het verschil tussen literatuur en lectuur zit hem naar mijn idee vooral in de taal... bij literaire werken gaat het er niet alleen om wat er geschreven staat maar vooral hoe het geschreven staat... Dat wil niet zeggen dat literatuur gelijk staat aan mooischrijverij, ook een bewust 'lelijk' geschreven verhaal kan behoorlijk literair zijn... Bij pure lectuur gaat het meer om de inhoud (van gewoon lekker lezen tot interessant en alle smaken daartussen) en minder om de vorm.