De moeder van Rapunzel ziet tijdens haar zwangerschap raponsjes, een soort veldsla, in de tuin van de buurvrouw en laat haar man die stelen. Als hij betrapt wordt, belooft hij de buurvouw, een heks, het ongeboren kind. Dat blijkt een meisje en wordt direct na de geboorte meegenomen door de heks, als ze twaalf jaar wordt sluit de heks haar op in een hoge toren.
De heks kan alleen bij Raponsje (de naam van het meisje) komen langs het haar, dat zo lang is dat het tot aan de grond reikt. Later lukt het een prins, door haar gezang gelokt, ook naar boven te klimmen. Als de heks daarachter komt, wordt het haar van Raponsje afgeknipt en wordt ze verbannen naar een woestenij.
De heks wacht de prins in de toren op, die schrikt en valt uit de toren in een doornstruik, waarop hij blind wordt. Zo dwaalt hij door de wereld en komt op een dag Raponsje tegen. Haar tranen laten hem weer zien, ze heeft inmiddels een tweeling (een jongen en een meisje) ter wereld gebracht.
De prins neemt zijn familie dan mee naar zijn eigen rijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier kun je het hele sprookje lezen.
Met een samenvatting en nog wat extra informatie.

http://www.beleven.org/verhaal/raponsje_rapunzel