hans en grietje is een sprookje, en zoals je weet heeft ieder sprookje een moraal, is het moraal van dit sprookje toevallig dat vrouwen slecht zijn?

want je weet dat de moeder tegen de vaders wil hans en grietje in het bos aleen laat, en ja de heks..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de moraal is dat je je kinderen niet Hans en/of Grietje moet noemen. Da's zielig en dan roep je het een beetje over jezelf af.

Het beste antwoord

Het sprookje is een eenvoudige, overzichtelijke manier om over 'goed en kwaad' te spreken. Uiteindelijk wint altijd 'het goede'. Sprookjes zijn dus de eerste beginselen om kinderen dit uit te leggen.
Allereerst aten Hans en grietje van het peperkoekenhuisje.
Iets wat niet mocht in vroegere tijden, want als je iets wilde hebben of doen, moest je het eerst vragen en dat deden ze niet.
Voor straf moest Hans gevangen gehouden worden en Grietje het huishouden doen. In die tijd was het huishouden doen iets wat vrouwen moesten doen als het kwaad ze te pakken had.
Hans kon niet uit zijn gevangenis en overleefde alleen doordat zijn zusje hem eten bracht en de heks slechte ogen had. Dit geeft als boodschap dat broer en zus elkaar moeten helpen en op een of andere manier bij elkaar horen. Door voor elkaar op te komen en elkaar te helpen wint het goede uiteindelijk, dit wordt dus beloond.

Een sprookje zit vol symboliek. Zo is het huisje niet voor niets van peperkoek gemaakt. Het is bekend dat de kruiden voor peperkoek zoals nootmuskaat en kruidnagel een hallucinerende of verdovende werking kunnen hebben. Heksen werken veel met kruiden en kennen de gevaren, dus vandaar het peperkoekenhuisje. Dit impliceert indirect dat het eten van de peperkoek de kinderen gedrogeerd heeft. Tot slot wordt het kwaad hiervan verbannen door de heks in de oven te verbranden. Hiermee wordt ook in het echt de werking van de kruiden vernietigt. Hiermee wordt dus het kwaad verslagen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zo weet ik er nog een paar: Nu Hans en Grietje het koekhuisje gevonden hebben wanen zij zich in de zevende hemel, omdat ze zolang honger hebben geleden.
Hans knabbelt aan het Dak (hoofd, geest) en Grietje aan een Raam (ziel).
amc
12 jaar geleden
Zie je wel hoeveel symboliek er in sprookjes schuilt met een beetje fantasie? Nog één; "gestolen goed gedijt niet!"
;P

Andere antwoorden (6)

Volgens mij is de moraal van dat sprookje dat je niet zomaar iemand moet vertrouwen en niet bij een onbekende binnen gaat denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moraal van Hans en Grietje is dat je niemand moet vertrouwen ook al ziet het er van buiten lief en mooi uit.
De moeder is geen echte moeder. Dat is een stiefmoeder. En ook bij Sneeuwwitje is de stiefmoeder slecht. Vroeger werd er vele sprookjes voorgelezen aan mij. En nog steeds als ik het woord stiefmoeder hoor denk ik gewoon aan 'slecht'. Dat is gewoon zo en dat zal denk ik niet veranderen:P.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Klopt! Als ik als kind kwaad was op mijn moeder zei ik altijd; " Je lijkt wel een stiefmoeder"! Waar zou dat vandaan zijn gekomen? Juist...+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ja dat klopt! Omdat ik als kind stiefmoeder zo slecht vond klinken en mijn stiefmoeder helemaal niet slecht is, noemde ik haar altijd mijn schoonmoeder!! :-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hhah, schoonmoeder:P. Tja, als iemand een stiefmoeder is van bijvoorbeeld een vriendin krijg ik meteen de rillingen. Heeft niks met diegene te maken maarja:P Sprookjes hé:)
Volgens mij is de moraal dat je niet overal in moet trappen.
Geloof niet in mooie verhaaltjes, of dingen die te mooi worden voorgespiegeld (koekhuisjes)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom die minnen? Ik had ook mooie esotherische symbolen kunnen opnoemen. http://members.multimania.nl/wijnanda1964/photoalbum0.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, die minnen zijn helemaal nergens voor nodig. Plus!!
de moraal is dat je niet iemand zomaar moet vertrouwen.
en dat je niet zomaar naar binnen moet gaan ook al is het van buiten nog zo mooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De moraal van dit sprookje is dat je in het leven voor jezelf moet opkomen. Eender hoe slecht een situatie er uitziet, er is altijd een uitweg als je er zelf moeite voor doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het moraal is wat je er zelf uithaalt, het is niet zo dat ergens vast staat wat je al dan niet uit sprookjes kunt halen.

NB: in je vraag zeg je dat ieder sprookje een moraal heeft, dit is echter niet waar. Binnen het genre sprookjes bestaat er een subgenre genaamd 'leugensprookjes'. Deze leugensprookjes bevatten geen moraal en met zekerheid is te zeggen dat de auteur van de betreffende sprookjes geen moraal of les heeft willen uitdragen.