Bij het zoeken kom ik telkens weer uit op "A dog of Flanders". Dat was een speelfilm waar later meerdere Japanse tekenfilmseries van gemaakt zijn. Naar de Engelse roman van Marie Louise de la Ramée (ook bekend onder het pseudoniem Ouida) die de lotgevallen beschrijft van Nello en zijn hond Patrasche.

Nederlandse titel: Een hond van Vlaanderen. Nello, die met zijn melkkar de kost verdient, woont bij zijn grootvader Johan Daas. Hij kan heel goed tekenen en gaat vaak naar de grote kerk om naar het werk van de beroemde schilder Rubens te kijken. Dan wordt er een wedstrijd voor jonge kunstenaars uitgeschreven. Nello wil hier graag aan meedoen. Dan gaat de gezondheid van opa hard achteruit en er is een schuld bij de huisbaas. Eerst sterft grootvader. Vervolgens brandt de molen en wordt Nello door de molenaar als schuldige aangewezen. Hij krijgt geen melk meer verkocht en belandt op straat. Wanneer hij ook nog eens te horen krijgt dat hij de tekenwedstrijd niet gewonnen heeft -waarop zijn laatste hoop gevestigd was- gaat hij naar de kathedraal waar hij en zijn hond beide sterven van ontbering, terwijl het maanlicht het schilderij 'de kruisafneming' van Rubens verlicht.

Toegevoegd na 6 minuten:
brandt de molen = brandt de molen af
Plaatje bij antwoord
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank!
Dit is inderdaad de tekenfilm die we zochten.