Sprookjes behoren tot een zeer oud literair genre. Hoewel ze oorspronkelijk bedoeld waren als vertellingen voor volwassenen, die op deze manier via de orale traditie verhalen die meestal niet werden opgeschreven meekregen (het grootste deel van de bevolking leerde niet lezen of schrijven), zijn het tegenwoordig vooral verhalen voor kinderen waarin hen spelenderwijs iets over het leven bij wordt gebracht, en met een zekere moraal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

kleine kinderen vermaken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger gebruikte men sprookjes om een droomwereld te beleven en tegenwoordig drugs..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat is het moraal van het verhaal? Vroeger voor opvoeding soms dan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om op een leuke manier kinderen wijsheden bij te brengen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oorspronkelijk waren sprookjes zeker niet voor kinderen bedoeld maar voor volwassenen.
Veel sprookjes zijn voor kleine kinderen ook eigenlijk niet geschikt omdat er nogal wat gruwelijkheden in voorkomen. Denk maar aan Roodkapje, die samen met haar grootmoeder door de wolf wordt opgegeten. En aan Sneeuwwitje wiens stiefmoeder de jager opdracht geeft om haar te doden en het hart eruit te snijden. Als dat niet lukt, haar vergiftigt met een appel. De wolf die de 7 geitjes opeet, Hans en grietje die door hun ouders in het bos worden achtergelaten. En in Klein Duimpje wil de reus klein Duimpje en zijn broertjes opeten.
Maar gelukkig zijn er later ook veel kindvriendelijke sprookjes geschreven die wel leuk en niet eng zijn voor kleine kinderen.