Je kunt het niet zien aan alleen het album. (met uitzondering van de reeks die de andere beantwoorder heeft genoemd). Je zult de datum die op het blokje middenonder op de achterflap van de albums moeten vergelijken met de datum van de eerste druk. eigenlijk is alleen het jaar van eerste druk van belang, want er zijn geen 2 drukken van hetzelfde boek in hetzelfde jaar geweest.

Als link heb ik een verwijzing toegevoegd naar de diverse reeksen vallend onder 'de rode reeks'. Dat zijn de standaard verhalen (genummerd) uit de reeks. Waarschijnlijk heb je alleen albums uit de vierkleurenreeks (vanaf 1967). Als het jaar van uitgifte overeen komt met het jaar op de lijst dan heb je het over een eerste druk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat een grappige vraag.
Ik heb er nooit opgelet, maar idd is dit niet of nauwelijks te vinden.
Ik er een heleboel bekeken en toch iets gevonden!!

Op de achterkant van nr 102 (de Dromendiefstal) staat dat deze is uitgegeven in 1991. Iets daarvoor staat een blokje met daarin 4/91. Ik vermoed dat dit betekent dat dit de 4e druk is. Ik heb hetzelfde "systeem" ook op een aantal andere S&W's gevonden, maar lang niet op allemaal.
Het staat in elk geval wel op S&W's gekocht/gedrukt van 1990 - 1995. Op die van voor die tijd kan ik ook niets vinden. Na 1995 hebben we er geen meer gekocht, dus daar kan ik niets over zeggen.

Hopelijk kan je hier toch iets mee.