Welk nummer bezorgd jouw kippenvel en waarom?

Bij mij is dat Intermezzo. Een stuk uit een opera. Als ik dat hoor staan al mijn haren overeind!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
1K

Antwoorden (21)

Miserere, uit Il Trovatore uitgevoerd door Maria Callas, Giuseppe di Stefano en Herbert von Karajan incluis Wiener Staatsoper,briljant, gaat door merg en been.

Toegevoegd op 21-05-2009 19:00:37
Waarom, omdat ik jarenlang alles gehoord en geluisterd heb en dit voor mij staat voor het mooiste wat de mens kan maken, goddelijk en erg menselijk tegelijk.

Toegevoegd op 21-05-2009 19:07:20
Ha, nog gevonden ook op Youtube, luister en geniet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
The power of love van Jennifer Rush, in 1985.
Dat was de plaat die ik hoorde toen ik ontdekte dat mijn eerste kat was overleden. ;-(

Kan het nog steeds niet horen zonder aan Pasja terug te denken.

Toegevoegd op 21-05-2009 19:19:21
Vanaf 0:40
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het adagio uit Mahler's vijfde. Kippenvel en tranen. Waarom? Gewoon prachtig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruht wohl uit de Johannes Passion.

Dat is echt een mooi hoogtepunt van een groots muziekspektakel.

In mijn studententijd hem ooit een keer gezongen; ben dan meteen terug in 'college'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zoekt op "kippenvel", vind je deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/kippenvel.6772 en ook mijn antwoord op die vraag: http://www.youtube.com/watch?v=_qswuhGFqYM&

Geweldig nummer!
...
Hier https://www.youtube.com/watch?v=fPgf2meEX1w is het nummer nu, in april 2021, te vinden.
Antoni
14 jaar geleden
Luciano Pavarotti - Nessun dorma
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die wilde ik ook noemen!
http://www.youtube.com/watch?v=VATmgtmR5o4
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had niet naar jou link gekeken, dus wist niet wat je bedoelde. Dit nummer zorgt bij mij voor een complete gedaanteverwisseling. Het mooiste wat ik ooit gehoord heb. Er zijn ook vele andere uitvoeringen van, dus je kunt rustig verder zoeken als je dat wilt.
Nogmaals: Nessun dorma
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp je niet. Vind je de uitvoering die ik linkte niet goed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mister Write: Jou link was heel goed
Asmo26: Ik ken die versie ook, heel mooi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prachtig prachtig prachtig, tranen in mun ogen +100 wat mij betreft.
Air van Bach...

Echt een geweldig stuk muziek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik stel me nu ontzettend kwetsbaar op, maar ik krijg dus echt kippenvel van:
http://www.youtube.com/watch?v=LR0jdujbopQ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Pie Jesu" van Lloyd Weber. Gezongen door een cristalheldere stem van een sopraan. Ook elke "Ave Maria" van Schubert die intens zonder bombasme geïnterpreteerd wordt. Als zangeres blijft Maria Callas een zangeres die je niet onberoerd laat.Ook Barbara Hendrickx. En als iets meer nadenk : elke zanger die zijn ziel in een goed nummer steekt , geeft je een intens beleven van de muziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik had dat bij dit nummer van james brown en pavarotti.
http://www.youtube.com/watch?v=DXcHWRQyCiI

Toegevoegd op 21-05-2009 20:04:39
en bij deze van jimi hendrix "all along the watch tower."

Toegevoegd op 21-05-2009 20:23:53
http://www.youtube.com/watch?v=BCwCBh0z3Hs

Toegevoegd op 22-05-2009 20:44:33
en dit nummer doet het ook wel voor mij.
http://www.youtube.com/watch?v=KD3fsc4S56M
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, of http://www.youtube.com/watch?v=wX6c5als1lk
Pavarotti heerscht vanaf 2:05.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha Brown en Pavarotti. Fantastisch.
Lokah Samasta Sukhino Bhavantu, dat nummer van Deva Premal...

Dan gaan alle haartjes overeind staan bij mij...

Toegevoegd op 21-05-2009 20:10:30
Oh ja.. Omdat het zo door mijn ziel snijdt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O Fortuna van Carl Orff uit de Carmina Burana. Beetje afgezaagde keus, maar het is niet anders.
De youtube link verwijst naar een muziekje uit een playstation spel wat ik te veel gespeeld heb, en is voor mij zeker een kippenvelmomentje, elke keer weer.

trouwens, Intermezzo betekent (ongeveer, heel vrij vertaald) "tussendoortje" en vind je in bijna elke opera :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Motorhead is voor mij de ultieme band, dus geen nummer idd. En dat is simpel te verklaren (voor mij dan;)). Buiten het feit dat ik ze al zeker een keer of 25 heb gezien, zijn de teksten van Lemmy zo eerlijk neer gezet, de muziek doet geen consessies. Motorhead is Motorhead, niet meer en niet minder, en daar krijg ik kippevel van! Wat.. als ik ze weer eens live zie, dan schiet ik vol, en ga snel bier halen... hahaha... En zoals de grondlegger van de Rock zelf zegt "The only Way To Feel The Noise Is When It's Good And Loud..."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wilco - At least that's what you said
Wilco - Muzzle of Beez

Beide om hun fantastische gitaarsolo's die als climax een emotioneel verhaal aan het einde van de nummers vertellen. Hoewel ik gitaarsolo's als concept over het algemeen verafschuw in muziek, vind ik dat Wilco, als een van de weinige bands die ik ken, gitaarsolo's weet te schrijven die nummers complementeren in plaats van er afbreuk aan te doen. Iemand op YouTube verwoordde het voor mij prachtig (geparafraseerd):

Jeff Tweedy (leadzanger/songwriter van Wilco) schrijft geen guitarplayer solo's maar songwriter solo's. Amen.

Radiohead - Pyramid song
Radiohead - Sail to the Moon

Beiden hauntingly beautiful (kan er niets ander voor verzinnen).

Toegevoegd op 22-05-2009 02:29:21
Bronnen toegevoegd in volgorde van opsomming. Kon jammer genoeg niet de studio versie van Wilco - Muzzle of Beez vinden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Itzhak Perlman - Schindler's List
daar krijg ik kippevel van, en waarom? Als ik dat nou 'ns wist.

Toegevoegd op 22-05-2009 08:05:30
..en idereen bedankt voor de "tips" , ga ik luisteren, als ik tijd heb :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Death - Voice Of The Soul
http://www.youtube.com/watch?v=ZUycnwlxd34&feature=related&fmt=18

Tja... je moet er van houden, maar het is tenslotte ook een persoonlijke vraag ;) - Dit is een absoluut meesterwerk van de godfather van de Death Metal

R.i.p. Chuck
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Clanned met Harry's Theme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze band (http://www.youtube.com/watch?v=pmL_sLQiXcM) een paar keer live gezien. Kippenvel. Waarschuwing: Niet voor de gevoeligen onder ons.

Qua film muziek (vanwege de keuzes): 'Schindler's List' en 'Kill Bill' (er zijn er veel meer, maar deze komen zo even snel bij mij naar boven)

Klassiek: Naast de eerdere waar ik een reactie op heb gegeven, de 9e van Beethoven, op mijn verlanglijstje staat nog 'Der ring des nibelungen' van Richard Wagner (alleen wordt deze bijna nooit uitgevoerd vanwege zijn onmogelijke lengte)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij een nummer waar iedereen respect voor heeft (klinkt gek maar dan als ik me dat inbeeld dan krijg ik kippenvel)