Hoe kan het dat dj's precies op tijd stoppen met praten bij het instarten van een nummer?

Is dit puur iets wat men door te oefenen en door ervaring leert of wordt dit tegenwoordig ook al door de computer en dus softwarematig geregeld, en zo ja, hoe?

Wat ik bedoel is dus wanneer een dj van een radiostation nog druk aan het babbelen is, precies op tijd z'n klep houdt wanneer de zang in een liedje begint.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
3K

Het beste antwoord

Volgens mij hebben ze zo'n frequentieding staan ofzo. Weet niet precies hoe het heet. Maar daarop zie je met behulp van balkjes hoeveel geluid en volgens mij apart ook de zang gaat komen. Dat beweegt dan naar opzij en dus kunnen ze precies zien wanneer het zingen begint.

Beetje wazig antwoord, maar denk wel dat het klopt :P

Toegevoegd na 11 minuten:
Introjocken

Een echte oogopener voor mij was het onderdeel ‘introjocken’. Bijna iedere radio-dj vindt het geweldig om een intro van een plaat vol te praten en klaar te zijn precies op het moment dat de zang begint (of een beat). De hulpmiddelen van tegenwoordig, zoals een introteller (al is het maar op de CD-speler), maken het introjocken redelijk eenvoudig. Maar wat nu als je geen indicatie hebt hoe lang het intro duurt? Voor die uitdaging stond ik en daar heb ik een hele tijd mee lopen klooien.

Als trucje gaf Pierre aan om de maten te tellen, veel liedjes zijn namelijk gecomponeerd op hetzelfde ritme: en een-eh, twee-eh, drie-eh, vier-eh. Het introjocken komt dus neer op het tellen, maar dan zonder dat je daar bij nadenkt. Daar precies ging het mis bij mij, want in mijn hoofd was ik druk telkens tot vier te tellen en vergat ik wanneer de zang begon. Met een aardige introcrash als gevolg. Leuke huiswerkopdracht voor mezelf dus )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ze hebben een mengpaneel of snelstartknopje wat ze bedienen nadat ze zijn uitgepraat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Nee, want het liedje is dan al lang gestart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schuif muziek open en schuif microfoon dicht.
Kimath
13 jaar geleden
De vraag was hoe ze weten wanneer ze moeten stoppen met praten, zo las ik de vraag tenminste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat men een mengtafel gebruikt weet ik. ;) de vraag is inderdaad hoe men weet wanneer de zanger of zangeres begint te zingen. Dus hoe men altijd precies het intro van een nummer vol kan kwebbelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Instarten van een nummer, het instarten bedienen ze zelf en voor de zang begint stoppen met praten lijkt me ervaring.
Het is een kwestie van ervaring, ze weten ongeveer hoeveel seconden ze kunnen volpraten totdat de zang start.
Bij beginnende DJ's hoor je wel eens dat het verkeerd gaat, dan praten ze net iets te lang.

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens mij hebben ze wel ergens in het systeem staan bij een nummer: 10 seconden instrumentaal, dan zang.
Dat kunnen ze dan zien en dan weten ze hoe lang ze nog hebben door op de teller te kijken.
Kimath
13 jaar geleden
Ik denk dat ze gewoon bij elk liedje een cue zetten wanneer de zang begint, zo weten ze hoe lang ze nog kunnen praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het inderdaad eens geprobeerd met automatische que-punten, alleen daar houdt de muziekcomputer niet zo van, en loopt daar vaak op vast.
Er is software dat precies berekend wanneer de zang begint.
Voor de professionele. DJ en radio stations weken daar mee