Maakt de vorm van de body van een elektrische gitaar ook uit voor de klank?

Heb ik eens gehoord van iemand, maar dat zou toch alleen zijn bij akoestisch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Het beste antwoord

Ja, dat maakt uit. Kijk maar eens naar de body van een jazz gitaar. Deze is een beetje hol en dat geeft een andere klank.

Toegevoegd na 2 minuten:
De vorm zelf maakt denk ik weinig uit. Het materiaal maakt wel uit voor de klank. Je hebt wel gelijk dat het dan eigenlijk om akoestische kenmerken gaat die doorgegeven worden in de trilling die weer electrisch versterkt wordt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wikipedia geeft een mooie samenvatting:

De uiteindelijke klankkleur van de elektrische gitaar, zoals die ervaren wordt door de luisteraar, wordt onder meer beïnvloed door:

- de constructie en plaatsing van de elementen
- de plaats waar de snaren bespeeld worden (ten opzichte van de kam)
- de effectapparatuur die het signaal van de gitaar bewerkt, bijvoorbeeld een chorus of een flanger.
- de versterkers en de luidsprekers
- de snaren zelf (meestal zes)
- de akoestiek van de ruimte waarin je speelt
- de kwaliteit en de lengte van de kabels
- de gebruikte houtsoorten
- de hoek van de plectrum bij het aanslaan
- de dikte van de plectrum
- de constructie van de hals op de body
- een tailed bridge-constructie als brug
- wel of geen string trees in de kop van de gitaar
- de bespeler van de gitaar

Kortom, in strikte zin is de vorm eigenlijk niet van belang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie Gibson en goed antwoord, +1

Andere antwoorden (1)

ligt aan je elementen volgens mij