waar komt het woord smartlap vandaan?

het had net zo goed smartlied of droefsong kunnen heten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
3.3K

Het beste antwoord

De letterlijke betekenis van “smartlap” is een doek of een leren lap, waarop smart is afgebeeld als een soort stripverhaal. Sinds mensenheugenis trokken troubadours van woongemeenschap naar woongemeenschap en hielden mensen zo op de hoogte van al wat elders speelde. Eenmaal gearriveerd op het dorpsplein, waar zich de nodige belangstellenden hadden verzameld, werd de smartlap ontvouwd en de afbeeldingen daarop versterkten hetgeen de volkszanger te vertellen of te zingen had. De al dan niet succesvolle expansiedriften van de regent, de amoureuze escapades van de koningin, liefdesleed in het volgende dorp, noem het maar. De troubadours van toen verloren hun functie toen de krant en later de radio, televisie en digitale media hun intreden deden. Maar ze zijn blijven bestaan! In de vorm van artiesten als Andre Hazes, Willie Alberti, Corrie Konings, de Zangeres zonder Naam en Hans Bauer. Maar ook: Jack Poels, Boudewijn de Groot, Stef Bos en Huub van der Lubbe, die eerder de intellectuele kant van het levenslied en de smartlap benaderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk, dit soort kennis: +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal. In het orgelmuseum in Utrecht bezitten ze enkele van die smartlappen, die de reizende bard omhoog liet houden, waarna hij met de saamgekomen menigte het lied aanhief.
rose
13 jaar geleden
Ter ondersteuning: http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/de-maatschappij/hoe-komt-de-smartlap-aan-zijn-naam

Andere antwoorden (3)

Van de Duitse woorden "Schmachtlappen", wat zwijmelaar betekent, en "Schmachtfetzen", wat sentimenteel lied betekent.

Oorspronkelijk ontstaan als minachtende benaming van het genre dat ontstond met de Zangeres zonder naam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie uitleg staat op wiki dus ik verwijs je een door: http://nl.wikipedia.org/wiki/Smartlap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Zo zie je maar weer dat Wiki er soms behoorlijk naast kan zitten.
Deze video geeft daar wel wat uitleg over.