Nederlandse muziek

Dit vroeg ik me heel erg vaak af. Er zijn wel veel mensen die een afkeer hebben op het Nederlandse muziek. Als er voorbeeld een Nederlands liedje is over iemand die het uitmaakt met zijn of haar vriendin en hoe erg hij/zij hem/haar mist dan klinkt dit voor wat vele zeggen: overkaast. Maar wanneer het liedje in het Engels is, is bijvoorbeeld mooi, zwijmelig en een diep betekenis.

De Amerikanen hebben iig geen last van, om liedjes te schrijven in het engels. Aangezien er zoveel engelse liedjes zijn!

DUS; Waarom luisteren vele mensen meer naar engelse liedjes? Is het omdat het bij de Amerikanen, Britten of whatever het geloofwaardiger vinden overkomen dan bij Nederlanders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.6K
Annswers
13 jaar geleden
Wat een leuk woord 'overkaast'.

Antwoorden (10)

Er zijn ook in de Engelssprekende landen liedjes waar maar een bepaald deel van de bevolking vaak naar luistert, het meer simpele lied, meestal op driekwartsmaat.

Er zijn zoveel prachtige Nederlandse liedjes. Niet commercieel omdat er geen mensen naar luisteren die zich laten oplieren om ergens fan van te worden, en dan alles te willen hebben.

Toegevoegd na 45 seconden:
Een simpel liedje kan natuurlijk ook leuk zijn, in bepaalde situaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is het niet een vierkwartsmaat.(tenminste in Nederland is dat zo, Jan Smit & frans bauer etc. dat is in principe allemaal 4/4) driekwartsmaat is over het algemeen een Wals-achtig iets. of is dat juist waar je op doelde???
Ik denk dat het niets met geloofwaardigheid te maken heeft maar meer met de muziek die onder de tekst gezet is. Met alle respect, maar de muziek van de Zangeres zonder Naam klonk toch heel anders dan Dolly Parton, om maar even een voorbeeld te noemen. Maar tegenwoordig worden veel Nederlandse liedjes ook vergezeld van goede melodie en daarom is het Nederlandse lied de laatste 15 jaar steeds populairder geworden en kunnen ze goed concureren met de amerikaanse of engels liedjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet eerlijk zeggen dat ik maar weinig engelstalige nummer ken die ik toch onder de categorie "aan nederlandstalig vergelijkbaar" kan zetten.
ik vermoed dat toch dat zielige gedoe me tegenstaat.

Dat soort versjes heeft een houding van
ik ben zielig,..... heel erg zielig.... en als je dat hoort dan zou ik mensen toch willen oproepen niet naar dit soort geestelijk vervuiling te luisteren.
dat stereo type mens met een dikke oude bmw onder zijn reet met gympak aan flits dan door mijn hoofd.
en vooral als ze de hele avond zo tekeer gaan met flink wat bier op.
Die muziek heeft allereerst iets zielig opwekkend en als je dat de hele avond aan hoort dan wordt je niet goed vooral als het huismerk biertje van de aldi er bij komt en daarna slaat het om in agressie. vooral omdat ze opeens een gevoel van onrechtvaardigheid over zich heen krijgen en dat dan als excuus gebruiken om zich te misdragen.

Die muziek verheerlijkt gewoonweg een verkeerde levenshouding,.,.. de slachtofferrol
Ik vind het echt erg dat er hele volksstammen er naar luisteren en dat hun hele leven door.

Ik heb dat ook met nogal duistere rapmuziek moet ik eerlijk zeggen maar omdat dat toch iets verder van mijn bed is
trek ik me dat minder aan.

Luister en vertaal de tekst maar eens van dit lied van coolio

Het is een totaal ander genre maar komt op hetzelfde neer
maar de situatie is nog erger zodat ik me kan voorstellen dat je "act out"bij gebrek aan een betere term.

Het is muziek dit tot nix goed kan leiden.
al denk ik dat coolio hier een echt maatschappelijke misstand aan de dag legt

en dat zie ik zeker niet in Nederlandstalige schlagers en die piraten troep.

met hun valse sentiment

ik krijg altijd de neiging van een schop onder hun kont moet ze hebben die zielige bazelaars.

bah
en nu ga ik stil op mijn kussen liggen dromen ;)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die min is van mij.
ik ben niet zielig en heb ook geen bmw.
goeiedag vedder
Ten eerste is het uiteraard de macht van het grote getal: er zijn simpelweg 100x zoveel Engelse zangeressen en zangers dan Nederlandse.
Ten tweede - maar dit speelt in véél mindere mate, als 't zelfs cijfermatig klopt/te bewijzen valt: door de relatief harde klanken in de Nederlandse taal spreekt dat relatief gezien waarschijnlijk wat minder mensen aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland kent best wel goeie artiesten en tekstschrijvers, maar goeie teksten schijnen hier niet belangrijk gevonden te worden door de muzikale media, dj's en platenbazen.
Wat krijgen we op tv hoofdzakelijk voorgeschoteld? 'Muziek' uit Volendam! Vooral de Tros is daar een kei, terwijl Nederland zoveel groter is dan Volendam.
Ik heb niks tegen Nederlandse muziek, maar begin het Volendamse een beetje zat te worden.
Daar zit een visluchtje aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
100% mee eens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laatst zag ik dit duo bij zo'n spelshow met Victor Reinier waar ze dan moesten raden waar bepaalde plaatsjes liggen enzo. Maar wat is die Annie Schilder verschrikkelijk dom zeg. Vreselijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jan is ook geen licht. ;-)
De reden waarom veel mensen afgeven op Nederlandse muziek is omdat het vervuild wordt door die woonwagen artiesten als Frans Bauer en al dat andere Tros Muziekfeest gespuis, met hun voorspelbare teksten, standaard deuntjes, en algehele oubollige uitstraling. Ik verlang naar meer artiesten als Blöf, dat is eigenlijk de enige Nederlandstalige band die ik kan bedenken die het een beetje goed aanpakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het ook niet weten, maar ik denk zelf dat de Nederlandse taal zich niet leent voor songteksten. Het klinkt altijd zo oubollig en sentimenteel, maar dat kan ook wel komen doordat wij in Nederland gewoon geen betere artiesten hebben dan het Jan Smit-Frans Bauer-André Hazes-Marco Borsato niveau.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb dus ook de p... aan Ned. talig repertoire.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hou helemaal niet van ned.talig muziek omdat ik de ned.taal niet mooi vindt.
misschien dat dat ook 1 van de redenen kan zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Engels klinkt gewoon veel mooier!
Nederlandse zangers zijn al gauw van die boertjes. Kijk maar naar Frans Duijts enzo. Kneusjes. -_-'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het ook met de muziekstijl te maken heeft. Er zijn zat Nederlandstalige nummers die best goed te beluisteren zijn. Ondanks dat het niet mijn stijl kan ik de schoonheid van pak hem Ramses Shaffy wel horen.
Echter als ik denk aan de Nederlandse volkszangers dan klinkt het vaak clichématig en lijkt het erg op elkaar. Muzikaal vaak erg simpel, qua tekst weinig diepgaand. Als je bijvoorbeeld over de liefde zingt mag het allemaal best romantischer, poëtischer en sierlijker.
Overigens vind ik Engelstalige muziek ook niet altijd even mooi. Echter is het een universele taal en daarnaast wordt de Engelstalige (Amerikaanse) popmuziek ons zo door de strot geduwd door de machtige platenmaatschappijen dat er bijna geen ontkomen aan is.
Echter, zelf vind ik Spaanse, Italiaanse en Portugese muziek altijd een stuk interessanter en mooier enkel omdat de taal van zichzelf al als muziek klinkt. De emotie druipt er zelf van af als je een bij wijs van spreken de weg vraagt in het Spaans.