wat heb je allemaal nodig voor een home studio incl. gitaar?

Ik zou graag een home studio willen maken maar weet niet echt wat ik er allemaal voor nodig heb. Ik weet dat deze vraag al een paar keer gesteld is maar wat er niet bij staat is welke kabels je nodig hebt en wat je nog nodig hebt als je een looper pedal en gitaar er bij wilt. Hieronder zie je een filmpje van wat het eindresultaat moet zijn

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Antwoorden (2)

Het gaat niet helemaal eerlijk worden want dit is in een geluiddichte studio opgenomen waar een speciale medewerker met een enorm mengpaneel met alle benodigdheden beschikbaar is en die in een andere kamer zit achter een prachtige glaswand zit. Maar wat je minimaal nodig hebt om dit überhaupt technisch mogelijk te maken in je eentje:

- elektrische gitaar, of een gitaarmicrofoontje voor op een akoestische
- pedal
- microfoon
- mengpaneeltje
- versterker
- koptelefoon en/of monitorspeakers om de opanme live terug te horen tijdens het spelen
- opname-apparaat of computer met goede geluidskaart om het geluid uiteindelijk mooi op te nemen
- kabels om alles op elkaar te verbinden (instrumenten/microfoon naar mengpaneel, mengpaneel naar versterker, versterker naar opname-apparaat). Welke kabels je nodig hebt hangt af van wat voor microfoon en wat voor mengpaneel je nodig hebt, maar dat is niet zo belangrijk, kabels zijn er van alles naar alles. Eerst zoek je de apparatuur uit die je wilt, en dan koop je de benodigde kabels erbij.

Dat is het minimale en dan kom je in de buurt van wat in het filmpje gebeurt. Verder kun je natuurlijk uitbreiden zo veel als je wilt, zoals een effectenmachine voor de stem en/of de instrumenten (of een mengpaneel waar dat ingebouwd zit), je hoort in het filmpje bijvoorbeeld een stevige galm (reverb) terug waardoor het geluid veel voller gaat klinken. Een loopstation of sampler om stukjes muziek of zang te laten loopen zodat je in je eentje live meerstemmige opnames kunt maken kan ook heel interessant zijn. Een computer met een ASIO geluidskaart en goede software kan ook van grote waarde zijn als je meer controle wilt hebben over kanalen, meer mogelijkheden tot effecten wilt hebben of wellicht live wilt streamen of zo.

Als je heldere zang wilt opnemen in een kleine studio is een goede koptelefoon (om live mee te luisteren met wat er opgenomen wordt, oftewel een monitorfunctie) zeer belangrijk. Ook een *goede* microfoon is belangrijk. Als je dat allebei niet hebt lijkt het altijd tegen te vallen wat je aan het doen bent...

Kabels boeien niet, je kunt pretty much alles op alles aansluiten met gestandaardiseerde kabels als je niet extreem ingewikkelde apparatuur koopt met optische audio connectors en zo.

Succes, en veel plezier!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben 't wel eens met SadBunny (behalve over de snoeren). Als je net begint en niet te veel wilt uitgeven, is bijv. de M-Track Plus van M-audio misschien een optie voor de interface. Daar kun je rechtstreeks je gitaar en/of mic (met of zonder fantoom) inpluggen en je kunt ook een 'insert' toevoegen voor effecten zoals zo'n looper. Verder zit er standaard al Pro-Tools Express software bij.

Toegevoegd na 50 minuten:
Nog een tip: Als je zoekt op "DAW setup" in bijvoorbeeld Youtube dan kun je zien hoe / waarmee anderen hun (home) studio hebben opgesteld en tips etc. krijgen daarover.