het alfabet lied word in een soort toonladder gezongen word de a ook in een a noot gezongen en dan de b c enzovoort

dus a, b , c, d, e,f,g, h, i, j ..... Word dat dan ook in die toonhoogte gozongen?
Het is een beetje moeilijk uit te leggen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.6K

Het beste antwoord

Nee, heeft niks met elkaar te maken.
Als je tenminste het liedje :
abcdefg - hijk lmnop
op de wijs van ongeveer Kortjakje bedoelt.
Je ZINGT abcdefg maar de noten die je zingt zijn eigenlijk
cc ee gg e -ff ee dddd c / ggffeed / ggffeed / cceegge / ffeeddddc .

Dan heb je nog het do-re-mi-liedje, en hoe wel daarbij de do op de do, de re op de re en de mi op de mi gezongen wordt enzovoort, hangt de noot sterk af van de toonsoort waarin je zingt. Meestal is de do gewoon een C, de re een D enzovoort.

De hele muzieknoten gaan trouwens niet verder dan tot G. Een hele toonladder is cdefgabc.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb een paar dikke fouten in de bladmuziek gemaakt - werd een beetje afgeleid, sorry !
cc gg aa g / ff ee dddd c /ggffeed / ggffeed / ccggaag / ffeeddddc . Dat klinkt beter hoop ik - 't is ook alweer effe geleden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het gaat om en om. Ik dacht (ben muzikaal een leek) oplopend tot en met de g en daarna is het een toon lager en dan weer oplopend. Hoop dat je het begrijpt ;)

Luister maar gewoon:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En toonladder bestaat uit:

c d e f g a b c

1 hele noot bestaat uit 1 tel.
je kunt ook een halve noot omhoog of een halve noot omlaag.dan wordt bijv. de c een cis.zo kun je bij de c beginnen: c,cis,d,dis etc. steeds een halve noot hoger of lager.of een hele noot hoger of lager.je kunt ook 1 octaaf hoger:c d e f g a b c d e f g a b c

je hoeft niet perse een liedje op de toonhoogte van de c te zingen.je kunt datzelfde liedje ook in een andere toonhoogte zingen.bijv.altijd is kortjakje ziek kun je in een c zingen maar je kunt het liedje ook in een d zingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Het zou dan een heel raar liedje worden, bovendien met geheel nieuwe noten! (h, i, j etc).