Wat is er zo 'speciaal' aan de vaak bezongen Joshua Tree ? Iets mythisch misschien?

Gram Parsons , John Malcolm Penn , U2

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
3K

Het beste antwoord

Ik denk dat het vooral te maken heeft met hoe die plant groeit: zo'n eenling in een woestijn, dat maakt indruk (los van dat de woestijn al indruk maakt).
Kijk maar eens naar deze afbeeldingen:
http://allmyeye.com/images/pcd/pcd0786/joshua-trees-moon.3.jpg
http://www.happytellus.com/img/joshua-tree-national-park/joshua-tree-sunset-jpg_931.jpg
http://www.photoeverywhere.co.uk/west/usa/california/joshua_tree_national_park4374.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De naam "Joshua tree" werd aan de boom gegeven door een groep mormoonse kolonisten, die in de 19e eeuw met huifkarren de Mojave Desert doortrokken. De vorm van de bomen deed hen denken aan de profeet Jozua, die met zijn armen naar de hemel reikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Beestie;

Yoshua Tree slaat niet enkel op de boom van die naam (Latijnse naam Yucca brevifolia), maar ook op het National Park in zuidelijk California waar deze bomen groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom anderen het bezingen weet ik niet, maar voor U2 kan ik er nog een christelijke reden voor bedenken.

De naam van Jezus is in het Hebreeuws Yeshua. Jezus stierf aan een kruis voor de zonden van de mensheid. De kern van de christelijke boodschap.

Omdat kruisen van hout zijn gemaakt, wordt Jezus' kruis ook wel 'tree' (boom) genoemd in Engelse (lied)teksten. Zo kan U2 met 'The Joshua Tree' ook wel het kruis bedoelen waaraan Jezus is gestorven.