Is dit een methode om op basis van muziekplagiaat rijk te worden?

Plagiaat in muziek kan o.a. bepaald worden door een gelijke opeenvolging van muzieknoten. Recentelijk bij Men At Work / Down Under, gaat het blijkbaar over 11 noten. In klassieke muziek slechts 5 las ik ergens.
Stel ik schrijf een programma dat alle notencombinaties van 11 noten genereert en ik plaats het resultaat op youtube. Dan kan ik alle auteurs van liedjes die vanaf die dag gemaakt worden vervolgen voor plagiaat en zo rijk worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Nee. Het wordt nl pas plagiaat als je 'riedeltje' dat je overneemt ook daadwerkelijk herkenbaarheid met zich meeneemt. Als jij alle combinaties achter elkaar zet krijg je een heel lang st7k muziek, waar niemand ooit zal beweren dat een individueel stukje herkenbaar is. Meestal gaat het om hele specifieke loopjes die een muziekstuk definieren als er gesproken wordt over een X aantal noten achter elkaar aan.

Jij zal geen vd plagiaat rechtzaken winnen.

Toegevoegd na 48 seconden:
http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22074/#plag
Niet alleen het namaken van werken van een ander, ook het overnemen van een stijl van een componist of uitvoerend artiest noemt men plagiaat. In dit geval hoeft er echter geen sprake te zijn van inbreuk op het auteursrecht, omdat op een stijl als zodanig geen auteursrecht rust. Dit is dan ook niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je er niet mee weg komt, los van de uitvoerbaarheid: bedenk maar dat alle boeken in 'ons' schrift ook bestaan uit varianten van maar een paar tientallen letters.