Wat is belangrijk in een liedje?

De skill van de performer? (goed zingen/spelen)
De skill van de componist?
Of is het gewoon het bepaalde sfeertje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.1K

Het beste antwoord

Wat belangrijk is:
1. melodie
2. ritme
3. dynamiek
4. tekst
5. uitvoering
Wat van deze vijf punten het belangrijkste is verschilt per luisteraar, maar ook per liedje.
Een hit blinkt vaak uit op meerdere punten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik neem aan om het door te laten breken als een hit? Dat er een sterke platenmaatschappij achter staat, welke de muziek op de radio's gedraaid krijgt. De laatste jaren zien we steeds vaker dat artiesten ZELF weinig meebrengen en toch hit na hit produceren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het belangrijkste in een liedje, althans voor de personen die je noemt, is het succes wat ze er mee proberen te halen. Daarmee richten ze zich op een bepaalde doelgroep om zo te proberen er een commercieel hoogstandje van te maken. Zonder "skills" van alle partijen wordt het niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige liedjes hebben zo'n fantastische melodie, sound en ritme dat de tekst er weinig toe doet, je wordt dan gepakt door die melodie.
Andere liedjes hebben een geweldige tekst die je zo aanspreekt dat de melodie naar de achtergrond verdwijnt en dus minder belangrijk is.
Het hangt er dus maar vanaf, maar het is allebei mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles moet bij elkaar komen.
De basis is tekst en melodie, dat moet kloppen met een duidelijk tekstueel boodschap die goed met een gevoel communiceert. Meestal rondom relaties tussen mensen.
De melodie moet vrij eenvoudig zijn met een opbouw naar een makkelijk te herinneren refrein en naar verrassend onverwachte modulatie die het nummer goed gaat printen in je geheugen.
Dan moet je de juiste performer vinden die het nummer goed kan vertalen en als laatst maar in mijn optiek het belangrijkste; Een zeer goeie producent die alles bij elkaar brengt samen met een vernieuwend geluid.

Wat je nog even moet doen om een wereld hit van te maken is een platenmaatschappij zien te vinden die bereid zaal zijn om enorm veel geld in te pompen in marketing, PR en distributie.
Maar als je zover bent.... stuur maar een PB :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag lijkt een beetje op de vraag bij de bronvermelding.

Als je alleen kijkt naar het liedje is het natuurlijk de componist. Een sterke melodie / tekst-combinatie overleeft meerdere generaties. Dan zie je ook dat een goed gecomponeerd lied heel vaak wordt gecoverd.

Maar om een goed gecomponeerd lied goed uit de verf te laten komen is de uitvoerend artiest wel degelijk van groter belang. Als 'The Final Countdown' destijds niet door Europe was uitgevoerd maar door de band uit bron 2, was het waarschijnlijk geen grote hit geworden.

Het is dus de vraag wat je met je vraag bedoelt. Alleen het lied op zich of wat een lied tot een hit maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Creeer een goede sound,iets wat nog nooit gehoord is.Plug je plaatje bij de DJ's.Hoop dat het veel gedraaid wordt,en dan moet het lukken.Maar het publiek moet het oppikken.Succes