Waarom komt de piano niet vanzelf terug in stemming?

Een piano kan ontstemd raken als de luchtvochtigheid erg laag is. Maar waarom raakt hij niet weer terug in de juiste stemming als de luchtvochtigheid weer hoger wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Zie de snaren als trekveren. De spanning vermindert op den duur en komt niet terug. Je zult de snaren op moeten spannen. Onder invloed van vocht en "sterk" wisselend temperaturen versnelt het proces van slapper wordende snaren. Dus een zo constant mogelijke luchtvochtigheid en zo min mogelijk schommelende temperatuur houden de snaren het langst op spanning.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het werkt eigenlijk net zoals n gitaar,die snaren moet je ook steeds bij stellen om de goede noten te krijgen.snaren op spanning rekken uit en met de temperatuur kunnen ze krimpen of uitzetten.bij veel uitzetting word de klank vals dus zullen ze aangespannen moeten worden.