De lambada is een eind jaren tachtig van de vorige eeuw populair geworden sensuele dans van Braziliaanse oorsprong. Daarbij maken de partners sterk heupwiegende bewegingen, met de lichamen dicht tegen elkaar aan. De dans werd wereldberoemd door de videoclip van de Braziliaanse groep Kaoma.

De muzieksoort ontstond in Pará, in het noorden van Brazilië. De basis ligt in de Carimbó en de “guitarrada”, en is mede beïnvloed door verschillende ritmes als de Cumbia, de Merengue en de Zouk.
De muziekstations in Pará draaiden deze mengeling van Carimbó met de Caribische elektronische muziek en ze gaven deze energieke nummers de naam ‘Lambada’.
Deze muzieksoort werd snel populair in de noordoostelijke regio van Brazilië, mede door het carnaval in Bahia, waar elk jaar nieuwe trends werden verspreid. Toch werd de Lambada geen succes in de grote steden meer in het zuiden van Brazilië. Totdat uit Frankrijk een groep zakenmensen kwam die succes zag in de Lambada. Zij kochten de muziekrechten op van honderden nummers en richtten de band Kaoma op. Deze scoorde een wereldwijde hit met het Boliviaanse nummer “Chorando se foi”, mede door een enorm marketingplan en een paar goede muzikanten. Zo veroverde de Lambada de wereld, en ditmaal ook de rest van Brazilië.

De Carimbó, de wortels en oorsprong van de Lambada, is een Indiaanse dans, uit de folklore van de Amazone, die al eeuwen wordt gedanst. In de traditionele vorm op het geluid van drums gemaakt uit bomen die bewerkt worden met vuur. Tegenwoordig is Carimbó het synoniem voor het apart dansen en voor sensuele bewegingen, met veel draaien en pogingen van de vrouw de man met haar rok te bedekken.
De Lambada dansstijl begon toen de Carimbó in paren werd gedanst in plaats van apart. Net als bij Forró, een andere Braziliaanse muziek- en dansstijl, komen de basisbewegingen van de Lambada voornamelijk uit de polka, aangevuld met de "balão apagado" en "peão" uit de dansstijl Maxixe.
Tot op de dag van vandaag is het belangrijkste kenmerk het omhelzende paar; zelfs zo belangrijk dat paren in wedstrijden gediskwalificeerd werden als de vrouw losgelaten werd. De immense populariteit en vraag naar dansers en vernieuwing leidde ertoe dat er steeds meer uitdagende choreografieën bedacht werden met acrobatiek en veel draaien.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

de muziek & het dansje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De sensuele bewegingen van de heupen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
''De evolutie naar de langzamere (Braziliaanse) 'Zouk' maakt de dans erg sensueel en wordt ook gekenmerkt door diepe cambrés. Een kijker ziet vooral heel veel vloeiende bewegingen, welke door de dansers aangevuld worden door golvende bewegingen met het lichaam en zwaaibewegingen met het hoofd (voor de vrouw). De snellere Lambada is oorspronkelijk uit Porto Seguro afkomstig en wordt gekenmerkt door 'chicotes' (waarbij het voor de toeschouwer lijkt alsof het hoofd van de vrouw naar achter wordt geworpen) en 'bonecas' (het hoofd van de vrouw beweegt zich in een soort 'driedimensionale acht').''

''Opvallend bij Zouk is net als bij de Lambada het vele "haarzwaaien": het haar wordt door een knik of draai met het hoofd naar voren -, naar achteren -, of opzij gegooid. Dit kan zwaar zijn voor de nek. Door het vele achteroverbuigen van de dames, krijgt ook de rug het zwaar te verduren. Deze bewegingen schrikken sommige mensen af, omdat ze bang zijn voor blessures. Toch kan Zouk ook prima zonder deze bewegingen worden gedanst.

Er zijn ruwweg drie dansen die sterk op elkaar lijken. De langzame en sensuele Zouk, die gestapt wordt op 1-34 in een vierkwartsmaat (lang-kort-kort) en veel diepe bewegingen telt, de oorspronkelijke Lambada waarbij wordt gestapt op 123 en de nadruk ligt op de bewegingen boven de gordel, en daarom geschikt is voor veel snellere uptempomuziek. En een tussenvorm, de Lambazouk, die de 123 als basis neemt, maar veel van de diepe bewegingen van de Zouk heeft overgenomen.''

Aldus wikipedia.

De lambada is eigenlijk het tegenwoordige zouk. Er zijn heel veel verschillende variaties van deze dans. Heeft ook verschillende benamingen. Het meest kenmerkend is toch wel de zwaai beweging met het hoofd (vooral leuk las je lang haar hebt).
Ook de muziek heeft bepaalde kenmerken waardoor het zich onderscheidt van andere dansen.

In het filmpje zie je een clip van een populaire artiest, daar is goed in te zien hoe de meisjes met hun hoofd ''zwaaien''. Ook het ritme van de muziek kun je goed horen. Die is heel anders dan bijzoorbeeld een salsa of een merengue.

Toegevoegd na 4 minuten:
las=als
bijzoorbeeld=bijvoorbeeld ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kenmerkend aan de clip was dat een donker jongetje danst met een blank meisje.