Hoe zorg je ervoor dat je muziek geluisterd word?

als hobby-producer wel interesant.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Het beste antwoord

Natuurlijk kun je mensen niet dwingen je muziek te luisteren, maar de kunst is om je doelgroep te zoeken. Het zou kunnen dat iemand die van jazz houd kan trance bijvoorbeeld absoluut niet trekt. Ik zelf maak singer/songwritermuziek, dus kom ik al snel op songwriting cafe's/nights die georganiseerd worden terecht. Hierbij probeer ik aansluiting te vinden bij de mensen die al enige ervaring in het circuit hebben, zodat je kennis kan uitwisselen om jou muziek gedraaid te krijgen. Deze mensen hebben al een natuurlijke interesse in je genre, dus is het niet zo moeilijk die te paaien en je muziek te luisteren. Dit zelfde kun jij natuurlijk ook doen op jou gebied.

Op wat voor schaal wil je dat er naar je geluisterd word? Wil je radiostations hebben, moet je bij pluggers zijn. Wil je een fanbase opbouwen, zul je de planken op moeten of via internet "spammen". Als je een plaat voor een artiest wil produceren is het zaak om contact te zoeken met mensen die een plaat willen maken en jou producties wel zien zitten. Als je zegt hobby-producer weet ik niet in hoeverre je de die-hard professionele scene wilt opzoeken, maar zou je misschien beginnende bandjes kunnen benaderen zodat ze naar je kunnen luisteren en jij naar hun. Of andere producers opzoeken om ze enthousiast over jou te maken en advies te verkrijgen van hoe hun het luisterende publiek charteren. Ten alle tijde moet je op een of andere een tegenprestatie vinden, waarbij je ook enthousiast bent over wat de ander doet. Een eenzijdig gesprek over dat ze jou muziek moeten luisteren omdat het zo te gek is volgens hebben ze niet altijd wat aan.

Wat voor producer ben je als ik vragen mag? Maak je bijvoorbeeld beats voor rappers, hou je van een vette dance track of componeer/produceer je popliedjes?

Het is in iedergeval enorm belangrijk om enthousiast te zijn over je muziek en als je mensen dan benadert en zijn objectief genoeg, zullen ze je enthousiasme waarderen ook al merk je uit hun reactie dat het misschien niet hun ding is. De mensen die het wel leuk vinden en van jou wel een cdtje willen, kun je natuurlijk gewoon een playlist van jezelf sturen en die hanteren wel het motto "Spread the word".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klaar, afsluiten, volgende vraag. +1
dump het op itunes of youtube onder de naam van een populair nummer in hetzelfde genre. mensen klikken het aan en luisteren "perongeluk" jouw nummer. natuurlijk wel even de titel/artiest erbij vermelden anders heb je er nog niks aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maak een hyves aan voor artiesten kan je zelf doen en voeg mensen toe zelfs mensen die je niet eens kent, ze gaan vanzelf luisteren wat voor muziek je maakt. maak zelf een site aan over wat voor muziek je maakt en inderdaad zet je muziek op youtube, 123video enzo... succes