Wordt het voor musici steeds niet moeilijker om nieuwe melodiën te maken?

Zijn er oneindig veel melodiën te bedenken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Ik speel zelf gitaar en het valt me altijd weer op hoe vaak men dezelfde akkoorden blijft gebruiken en toch klinkt het door de andere volgorde net even iets anders (popmuziek). Bij klassieke stukken is dat heel anders, juist een dissonant kan zo verrassend mooi klinken, denk b.v. aan Bach die daar een meester in was en waar je eigenlijk meerdere melodieën tegelijk speelt. Je kunt eindeloos muziek blijven maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja er zijn oneindig veel melodieën te bedenken. Echter ze liggen niet allemaal goed in het gehoor.
Sommige componisten doen dat expres, de zgn. moderne muziek. (serieel, atonaal etc.)

Wat wel opvalt dat op sommige melodieën veel variaties bedacht worden en die dan opnieuw uitgebracht worden. Denk bijvoorbeeld aan Boney M of de Spice girls.

Daarnaast blijkt de melodie van een ons bekend (bijvoorbeeld sinterklaas) liedje ook een oud Duits volkslied te zijn dat dan weer afstamt van (bijvvorbeeld) een muziekstuk van Mozart. Dus hoe origineel melodieën soms zijn kun je je afvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kan makkelijk hoor.
Net zoals nooit alle boeken geschreven zullen zijn, alle verhalen bedacht en verteld zullen zijn, alle schilderijen geschilderd zullen zijn.
De mens heeft een hele creatieve geest :)
ok ik geef toe, niet allemaal:) maar ervan genieten kunnen we wel allemaal:) daar komt gelukkig geen end an:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je tegenwoordig veel ziet is dat componisten een kleine draai geven aan een bestaande melodie. Dus bijvoorbeeld de eerste 5-6 noten van een bestaande melodie en dan de rest zelf componeren...

Melodiën op zich zijn eindeloos te maken. Vraag is, of dat dit prettig in het gehoor ligt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie je dat tegenwoordig? Dat is al zo oud als de weg naar Methusalem ;-)
Toch zijn er nog genoeg muzikanten die nieuwe melodieen maken.
De mogelijkheden zijn onbeperkt.
Als je alleen al ziet hoeveel hits er op drie dezelfde akkoorden zijn geschreven.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, er zijn oneindig veel melodieën te maken.
Het is een beetje hetzelfde als met schrijven. Met 26 letters kun je toch ook telkens een ander boek schrijven? Het is maar net in welke volgorde je de noten wilt zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
26 letters, dat is de juiste analogie. C4th for president!
De mens heeft een onvoorstelbaar groot geheugen. Vrijwel alle muziek en liedjes zitten ergens opgeslagen. Dus hoe langer je leeft hoe meer er opgeslagen is, maar dan vrijwel alleen de liedjes en muziek die je zelf leuk vindt, de rest vergeet je uiteindelijk weer. Bij het componeren van nieuwe muziek/liedjes, speelt deze opgeslagen informatie een grote rol en is vaak de basis van nieuwe muziek, Echter sommige mensen zijn soms in staat iets geheel nieuws te componeren dat totaal niet lijkt op bestaande muziek of mischien toch ook weer wel en zit het ergens nog in hun onderbewustzijn. In ieder geval is muziek componeren oneindig, omdat je alle muziek met alle muziek kan combineren zodat er dan alleen maar meer mogelijkheden zijn dan er voor.