Wie is de beste gitaarspeler ooit?

Bestaat een officieel titel voor beste gitaarspeler? Op welke criteria?
Persoonlijk vind ik Jimi Hendrix nog de beste aller tijden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
3.8K

Het beste antwoord

Die titel kan niet bestaan. Dat zou per muzieksoort moeten worden bepaald. In de rockmuziek is/was een heel ander soort gitarist de meest virtuoze dan in de klassieke Spaanse gitaarmuziek. En in de country is het weer een heel andere dan in de flamencomuziek. En ga zo maar door.
Gezien mijn eigen muziekvoorkeur ga ik voor Paco de Lucia.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker ook 1 van mijn favorieten +1
rose
13 jaar geleden
In dit genre zou sla ik John Williams hoger aan. In de jazz schat ik John McLaughlin hoger in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie en vooral hoor jouw Paco eens samen spelen met mijn Jan! Op You tube! En vlak ook die andere Paco niet uit.
Ik bedoel Paco Peña. IK heb trouwens het idee,dat de meeste lezertjes überhaupt niet weten,wie Jan Akkerman is.
rose
13 jaar geleden
Was dat niet die gast van Eli?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wie mag Eli dan wel zijn? Vergeet niet Rose,dat ik nog uit het stenen tijdperk stam. Kijk maar eens op You Tube, Paco di Lucia,samen met Jan Akkerman.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah..Paco Peña! Deze man was de gitaarleraar van mijn gitaarleraar..zekers een goeie flamengo-gitarist
rose
13 jaar geleden
Jan Akkerman en Kaz Lux, 1977, Eli.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beide namen zeggen me zeer veel. Kaz schreef ook mooie gedichten, weliswaar vaak onbegrijpelijk... Maar Eli,..zeker een gat in mijn geheugen.
Amadea
13 jaar geleden
Eli blijkt geen wie maar wat te zijn. Het is de titel van een album met daarop ook een gelijknamig nummer, wat de gitaristen samen gemaakt hebben. Dat had Rose wel iets duidelijker mogen aangeven....
rose
13 jaar geleden
Grappig, ik dacht dat dat duidelijk was. Ik zal volgende keer beter m'n best doen. ☺☺☺☺☺☺☺☺
rose
13 jaar geleden
Het is overigens een geweldig mooi album... Eli cuts wood.. en dat dan met die magistrale stem van Kaz Lux.
rose
13 jaar geleden
En wat is zo gemiddeld jouw muziekvoorkeur, Amadea?
Amadea
13 jaar geleden
Eerst klassiek, en dan vooral barok. Dan volksmuziek, vooral de dansbare. En lichte muziek, van alles eigenlijk wel wat: pop (vooral uit de jaren 70-80), reggae, musical, film, oude jazz (ritmisch, niet de geïmproviseerde). Misschien kan ik beter melden waar ik niet van hou: piepschuimjazz, dreunhouse, galmopera, slijmhollands, scheurrock, en alles waarin gegild en schuttingtaal gebruikt wordt!
rose
13 jaar geleden
Als ik het goed begrijp heb je een brede smaak, maar hou je niet van scherpe randjes. Overigens, oude jazz wordt ook geimproviseerd. Wat ik wel grappig vind is dat je alles wat je niet leuk vindt een scheldnaam geeft.
Amadea
13 jaar geleden
Het is jouw invulling dat je dat een scheldnaam noemt. Ik zie het als een omschrijving die aanduidt waarom ik daar niet van hou, om zo ook het noemen van namen te omzeilen -want daar komen ongetwijfeld dan weer reacties op.
rose
13 jaar geleden
Nou, Amadea, neutraal taalgebruik kun je het nou ook weer niet noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dames, het is al zo warm en dan nog een spelletje welles- nietes...
rose
13 jaar geleden
Het is helemaal niet warm!

Andere antwoorden (34)

Voor mij is/was dat Jan Akkerman.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jimi Hendrix was super, maar persoonlijk vind ik Carlos Santana en Eric Clapton, de betere.
Ik weet nog wel dat er in de jaren '80 door heb blad "Rolling Stone" jaarlijks een soort top 10 van de beste gitarist ter wereld werd bijgehouden en eigenlijk waren het altijd zo'n beetje dezelfde die die top 10 beheerden (zoals Santana, Hendrix, Clapton, Knopfler, Eddie Van Halen, Paco de Lucia, etc....)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een moeilijke vraag ....waarop geen objectief antwoord kan gegeven worden.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar :
Paco de Lucia :acoustic
John McLaughlin :jazz rock
Clarence White :flatpickin'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elektrisch : Jimi Hendrix. Waarom? De meest originele manier bedenken van wat kan ik met een gitaar doen en het daarna perfect kunnen uitvoeren.

Spaans: Paco de Lucia. Waarom? De meest originele manier bedenken van wat kan ik met een gitaar doen en het daarna perfect kunnen uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Ik zou gewoon het woord origineelste gebruiken. Ik vind het geen mooi criterium, overigens. Wel eens gehoord van Derek Bailey?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, samen met Han Bennink. Maar die doen dus niet een originele manier bedenken, dat is gewoon vrije impressie/improvisatie. Even heel kort door de bocht, dat kan jij ook bedenken en uitvoeren. Hendrix doet de bassnoten met zijn duim en tegelijkertijd de melodie met de andere vingers. Dat is origineel, dat doen weinig mensen hem na. Het dupliceren van noten over de ladder door slides, pickup-flicken, met je tanden aanslaan, de effectpendaaltjes doorlussen, ect. Ik zie Hendrix dan ook meer als Dali en Paco de Lucia als Gerrit Dou. Het is knap om zoiets kan bedenken, maar het uitvoeren is een tweede.
rose
13 jaar geleden
'Even heel kort door de bocht, dat kan jij ook bedenken en uitvoeren.' Da's wel héél kort door de bocht. Zo niet uit de bocht. Free Jazz en andere vormen van vrije improvisatie vergen grote beheersing van het instrument en idioom. En Bailey heeft meer gedaan dan alleen met Bennink spelen.
rose
13 jaar geleden
Speel jij overigens zelf gitaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf speel ik voornamelijk basgitaar. Jij?
rose
13 jaar geleden
Steelstring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vet :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok dan, naast een gitarist ook nog een favoriete gitaar? (martin , taylor oid)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ibanez..
rose
13 jaar geleden
Een 68/69 er Washburn.
rose
13 jaar geleden
Maar Pieter, speel jij de akoestische basgitaar zoals Hans Visser, of de Electrische en in dat laatste geval met, zoals Paul, of zonder fretten, zoals Pastorius?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
model? ik heb oit op een ibanez aw 40 ece gespeeld, was erg onder de indruk. washburn maakt erg mooie gitaren indd. hoezo liever vintage?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@rose: Zowel akoestische als elektrische basgitaar.
Steve Lukather heeft onlangs nog de Eddy Christiani award gekregen, voor mij is hij het helemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik stem voor Derek Bailey, een fenomenaal gitarist uit de wereld van de avant garde jazz, die, geconfronteerd met Carpal Tunnel Syndrome in zijn rechterhand, er voor koos opnieuw, anders, gitaar te leren spelen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Alternatief stem ik voor John Williams, in mijn ogen deenige klassieke gitarist die Asturias recht doet (en in mij ogen de enige tot nog toe die het stuk correct speelt).

http://www.youtube.com/watch?v=wDAHl54V0CU

Toegevoegd na 3 uur:
Hier nog een lijst met gitaristen, allemaal de moeite waard.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_gitaristen
rose
13 jaar geleden
ik denk dat jimi hedrix het meest innovatief was icm met commercieel succes. frank zappa was ook erg innovatief maar die naam is minder blijven hangen bij het grote publiek. harrison/lennon zijn alhoewel beide geen virtuoos pur sang, wel onder de noemer grootste gitaristen te scharen aangezien the beatles (en MI st peppers in het bijzonder) van onmisbare invloed zijn op bijna alle pop en rock muziek na hun. wat inventief gebruik van overdrive moet jimmy page ook genoemd worden. binnen nederland is MI harry sacksioni trouwens met afstand de "beste" gitarist. naast hem zijn martijn van agt en derk groen mijn favo gitaristen vijn eigen bodem. aangezien zij hun eigen feel goed weten te vertalen door gedegen technische kennis. maar behouden de naiviteit om die technische kennis niet een sta in de weg te laten worden. maargoed allemaal zo subjectief wat natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zappa was te perfectionistisch, waardoor de lol die hij had niet overkomt. Neemt niet weg dat hij wel geniaal was. Het geluid wat Sacksioni levert daarentegen is puur gevoel, doen niet veel mensen hem na. Harrison behoort zeker wel tot de virtuozen. Bij de Beatles kreeg hij alleen zijn kans niet, compleet weggevaagd door de aanwezigheid van McCartney (een van de beste bassisten ooit overigens) en Lennon. Luister maar eens The Traveling Wilbury's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
grappig wat zappa en sacksioni heb ik juist het idee dat het omgekeerd is qua feel en techniek. ken je Cuccurullo Brillo Brullo? een nederlandse zappa coverband. derk groen speelt daarin. ooit bij een optreden geweest. heb de hele avond gebiologeerd naar zijn spel zitten kijken. hun versie van watermelon in easterhay is echt fantastisch. http://www.youtube.com/watch?v=t1g0gI9Zr5o
Steve Vai steekt er met kop en schouders bovenuit.
Als 17-jarig jochie stuurde hij de ingewikkelde partituren van Frank Zappa op naar Zappa.
Deze was zo onder de indruk dat Vai meteen op de loonlijst van Zappa werd gezet.
Believe me, Vai is de beste!
Bekijk onderstaande link en je vergeet Hendrix, Van Halen, Paco de Lucia, Jan Akkerman...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-O woooow
Dat is zoooo lastig te bepalen, Steve Vie heeft bij mij nogal voorkeur en ook Kirk Hammet is geweldig! maarja .... velen delen die voorkeur niet met mij.

Gelukkig zijn er heel veel mensen welke hier over na hebben gedacht, en met een beetje zoekwerk heb ik een top 100 gevonden met allerlei verschillende muziekstijlen.

Ik zou zeggen, ga ze allemaal even langs, als het goed is kan je op de persoon klikken en ze beluisteren, zo kan je wellcicht een eigen voorkeur bepalen.

Veel luisterplezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je antwoord en link!
Het heeft allemaal met persoonlijke smaak te maken.
Natuurlijk is Jimi Hendrix een goede gitaarspeler,maar mijn voorkeur gaat vooral uit naar de hier al eerder genoemde Kirk Hammett van Metallica en naar de nog niet genoemde Yngwie malmsteen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind Joe Satriani meer dan oké

http://www.youtube.com/watch?v=oAalYg53V30

Mark Knopfler ook zeer verdienstelijk

http://www.youtube.com/watch?v=oFX7zVXlypc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Santana moet je ook niet onderschatten.
Heb je dat jochie op youtube al eens gezien?
Die speelt een klassiek stuk met daarop bewerkingen in vele stijlen, is volledig autodidact.
Daar krijg je het koud van.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paar jaar geleden in een documentaire gezien dat Jimi Hendrix Frank Zappa de beste gitarist vond en Jimi kon het weten,dus ik ga voor Zappa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier gaat het ook weer over een persoonlijke smaak ik zelf vind Santana de beste gitarist die er op dit moment nog is en Jimi hendrix was ook een fenomeen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere gitaarspeler kan in zijn genre de beste zijn. Ik heb een optreden meegemaakt van Tommy Emmanuel. Dit is zijn website: http://www.tommyemmanuel.com/ Speelt sinds hij 7 jaar is en is nu ong. 60. Dus veel speel-jaren. Bekijk maar zijn Dvd's, Youtube films en optreden en beoordeel zelf. Zeer geliefd onder de meeste gitaristen, leraren en leerlingen. Hij doet de meeste gekke dingen met de guitar. Maakt lolletjes en entertaint ook daarbij.
In dat op zicht is hij de beste.

Toegevoegd na 1 dag:
Hier een optreden van hem met niet alleen humor maar zijn skills:
http://www.youtube.com/watch?v=JNZL7GkqeRI&feature=related
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat wel zo een lijst:
http://www.guitarontheedge.co.uk/ranking_position.htm
Zo te zien staat Jimi op 1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi dank je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er van af wie de lijst maakt en welke criteria worden gehanteerd. Je ziet op de vraag al geen eenduidige naam genoemd worden. Wat maakt een speler tot de beste? Zijn techniek, zijn vaardigheid, zijn kennis van de gitaar, zijn veelzijdigheid, enz.? Dat is niet in een cijfer uit te drukken. Het word eerder een persoonlijke smaak en over smaak valt niet te twisten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is door het publiek samengesteld. Al je zin heb, kan je ook je stem uitbrengen:
http://guitarontheedge.co.uk/tinc?key=PlK6OtMa&formname=your_opinion
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Piertje, uiteraard blijft het subjectief. Zo een vraag heeft nooit een eenduidige antwoord.
Ik denk niet dat die titel bestaat, het is meer een mening.
Je kan ook niet vragen wie is de beste zanger.
Maar ik hoor vaak mensen over santana en jimmi hendrix praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor mijn is het CHET ATKINS
voor veel mensen onbekend maar kijk maar eens op youtub
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Andreas Segovia,de man die de gitaar een een plaats gaf op het klassieke podium.
13 jaar geleden
misschien minder bekend bij het grote publiek, maar Olga van de Toydolls (pretpunk) en Hans Theessink (blues) zijn ook beiden weergaloze gitaristen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij zijn het Jimi Hendrix en John Frusciante, de gitarist van de Red Hot Chili Peppers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jimi Hendrix!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is natuurlijk zeer persoonlijk, er was vroeger een programma dat heette, grand gala du disque, en daar is de "beste"een keer van het podium afgelopen omdat ze in de orkest bak vieze dingen zaten te doen. Jan Akkerman. Voor mij is de beste gitarist Rory Gallagher. een Ierse folk en rock gitarist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eric clapton in ieder geval. en inderdaad ook jimi hendrix maar ook johnny cash en john denver waren ontzettende goede gitaristen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jimi hendrix
superb gewoon
virtuoos@!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
slash van guns n roses
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt natuurlijk ook aan je smaak, maar ik vind zelf Prince of Billy Corgan (van the Smashing Pumpkins) hele goeie gitaristen. Bekijk ook het filmpje uit de link (beetje aan het eind).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prince = Hendrix lives again
Tamas Szekeres
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geen kenner wat betreft de technisch beste
gitaarspeler maar degenen die mij persoonlij altijd
kunnen boeien zijn Steve Lukather, Al di Meola, Pat
Metheny en de geweldige 'touch' van Lee Ritenour.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij muzikanten kun je eigenlijk niet van een 'beste' spreken omdat termen als goed, beter en best altijd te meten moeten zijn en dat kan bij muziek niet. Muziek is het communiceren van gevoelens en wanneer je dat als gitarist / muzikant kunt, ben je al een geslaagd musicus.

Dan nog antwoord op een vraag in je aanvullen de tekst: Op welke criteria zou je een gitarist kunnen beoordelen? Techniek, virtuositeit, creativiteit, samenspel, gevoel voor harmonie (een akkoordenfreak dus) en improvisatievermogen.

Maar uiteindelijk heb je daar geen goede gitarist mee. Degene die al die dingen combineert en zijn emoties met z'n publiek weet te delen via z'n 'jammerhoutje', die wordt ervaren als 'goede' of 'beste' gitarist.

En om dan toch ook een naam toe te voegen aan de indrukwekkende lijst van gitaarhelden hierboven, roep ik Phil Keaggy.

Ik voeg geen youtube links toe. Als je zijn naam bij joubuis intypt, is de waslijst aan filmpjes veelzeggend. Negen vingers heeft ie, een klein menneke is het, maar sjonge jonge wat kan die kerel spelen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet je afvragen de beste in wat?
Als de muzieksoort van J hendrix niet de jouwe is zul je hem niet snel als beste kiezen.
De gemiddelde conservatorium gitarist is technisch misschien wel beter als Hendrix was. Maar dat maakt hem absoluut niet beter.

Muziek is een hele samensmelting van zaken
Techniek, gevoel, timing, ritme, aanslag, de gitaar zelf.

Ik lees hier een heleboel namen die stuk voor stuk keigoed zijn in hun genre, Maar de beste bestaat denk ik niet

Als je de beste kent is de rest misschien direct ook niet meer goed genoeg, en dat zou ik ook niet willen.

Muziek zit in je lichaam en als een speler dat kan laten zien, dan is hij voor mij al goed genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een officiële titel zal er gerust zijn, maar vaak vind ik die titels persoonlijk erg subjectief. Of het nu is op het gebied van blues, rock 'n roll, metal, soul, progressieve rock, akoestisch en ga maar door. Je kunt Steve Vai, Jimi Hendrix, Andy Timmons, Tommy Emmanuell en Andy Mckee noemen, wat geniale instrumentalisten zijn maar...

Voor mij betekent een goeie gitarist dat diegene veelzijdig is, weet wanneer hij teveel of te weinig speelt en kundig is op zowel electrisch als akoestisch gebied en dan kom je vaak in de popmuziek (I know, ook vrij subjectief) terecht waar veel stijlen, ook al is dat mainstream, gecombineerd worden. Plus dat hij gezocht heeft naar inovatieve technieken.

Onderschat door de oogkleppige, oppervlakkige (en dat snap ik door de kwijlerige hitjes) en minder aandachtige luisteraar en natuurlijk overschat door de fans, kies ik dan toch voor John Mayer.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ow... dit is mijn mening, maar geen antwoord op je vraag! Op BBC6 word door luisteraars zo nu en dan bepaald wie de beste gitaarspeler is.. John Frusciante boven de rest. In Nederland heb je op kleine schaal de SENA guitar awards. Jan Akkerman is ooit door het engelse tijdschrift Melody Maker uitgeroepen tot beste gitarist ter wereld. Steve Vai ook door RateItAll.com... Eric Clapton is bij een optreden door John Mayer eruit gesoleerd, maar heeft Mayer zoveel invloed gehad op de wereld van gitaarspelen in vergelijking met Clapton? Ik denk het niet.. nog niet althans. Enfin... misschien moet je een stijl toevoegen aan je vraag, want ik heb moeite om hem te beantwoorden ;)

Nee... gekkigheid, maar hoe dan ook... alle antwoorden zullen enkel meningen zijn van mensen die weg zijn van een stijl, feel, sound of compositionele stukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slash samen met Duff mcKagan, door hun is guns n roses groot geworden, nu spelen ze samen in Velvet Revolver.
Slash heeft oa ook samengewerkt met Michael Jackson en
Lenny Kravitz,George Michael en Queen.