Kan je een basgitaar aansluiten aan een elektrische versterker?

Ik denk dat de vraag duidelijk klink?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Het beste antwoord

Jazeker kan dat, uiteraard! En probeer ook te experimenteren met effecten tussen je basgitaar en de versterker (sommige versterkers hebben effecten 'ingebouwd', anders met een pedaaltje ertussen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij elk popconcert gebeurt dat, anders hoorde je 'm helemaal niet. Het antwoord is dus: ja.
escape
13 jaar geleden
Ja dat gaat, maar als je een stereo-versterker bedoelt is de kans groot dat je de luidsprekers opblaast. (Bas-) Gitaarspeakers zijn speciaal geconstrueerd om de hoge piekbelastingen te verwerken en audiospeakers niet.
Bovendien kan de kleur van het geluid nogal tegenvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een versterker is altijd elektrisch dus je benaming 'elektrische versterker' is een beetje dubbel op.

Een basgitaar moet je aansluiten op een basversterker en niet op een versterker voor een elektrische gitaar. Als je dat wel doet, kun je de versterker 'opblazen' omdat hij niet is gemaakt voor de lage tonen van een basgitaar. Als je noodgedwongen toch op een gitaarversterker moet spelen, draai de volumeknop dan maar een beetje open. Als je bas overstuurd klinkt, zet het volume dan direct lager.

Nog een paar tips waar je niet direct om vraagt, maar die wel handig zijn om te weten:
Zorg voor een goede jack-jack-kabel (jack heet de plug die je in je bas stopt) om storingen te voorkomen.
Draai altijd de (master)volumeknop van de versterker op 0 als je de versterker aan of uit zet.
Als je geen versterker hebt maar je wilt je basgitaar toch beter horen, duw dan je kin tegen de body terwijl je speelt en houd je kaken stevig op elkaar. Zo fungeert je hoofd als klankkast.