Wat zou de muziekindustrie moeten doen om te overleven?

Het is mijn mening dat het niet alleen slecht gaat met de muziekindustrie door het illegaal kopiëren.
Deze bedrijven zijn ontstaan in een tijd en in een wereld die niet meer bestaat maar zijn zelf nauwelijks veranderd.
Hoe zou deze industrie zich moeten aanpassen aan de moderne tijd? Welke behoefte bij welke doelgroep zouden beter gemanaged moeten worden om te kunnen overleven?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (9)

Nieuwe wegen zoeken om hun producten te verkopen... Een nieuwe trant was al dat ze hele mooie hoesjes en boekjes erbij doen bij de cd´s...
Maar ik zie dat je hele goede hoop hebt, want jij gaat ervan uit dat de muziekindustrie op dit moment nog leeft...
Kopieerbescherming zoals in de wma, dat is ook niet gelukt, allemaal gaan ze dat weer terugdraaien. iTunes is een innovatie en loopt toch goed, door ze heel goedkoop per stuk aan te bieden. Ze zullen best overleven, ook voor hen geldt: survival of the fittest. Overleving van hen die zich het beste kan aanpassen... to fit is aanpassen...
De tijd zal het leren, muziek is toch een weerspiegeling van een hele elementaire emotie...

Vernieuwen dus...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1. Stoppen met de loudness-war.
2. Een knop zetten op radio's waarmee mensen letterlijk met een druk op de knop 't liedje kunnen kopen.
3. DRM totaal afschaffen.
4. Meer lossless downloads aanbieden.
5. Op elke artiesten-webpagina een knopje 'schenk hier voor de muziek' (terwijl die muziek gratis downloadbaar is). De populaire artiesten blijven wel met CD-albums komen.

Artiesten worden vaak teveel uitgeknepen. Er gaat te weinig van de CD naar de artiest en teveel naar dure mercedessen van de platenbonzen er om heen. Sommige artiesten verdienen niks met hun muziek, omdat ze in een smerig contract gestonken zijn.

En instellingen als Brein, stichting thuiskopie etc. (die allemaal in 't zelfde pand zitten) moeten eens met de tijd meegaan.

Toegevoegd op 24-04-2009 08:53:47
#2: c.q: een donatie doen aan de artiest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De muziekindustrie bestaat uit een rijtje fossielen uit de vorige eeuw; conservatief, gemakzuchtig, onvriendelijk voor de klant en de artiest. Hun sterkste troef is klagen. Zij lijken sterk op de grote amerikaanse automobielproducenten: doormodderen tot de dood erop volgt. Ik heb nooit begrepen waarom ze niet twintig jaar geleden zijn begonnen met een soort jukebox bij de muziekhandelaar waarmee je zelf je CD kon samenstellen en branden.

In het beste geval weet een echte ondernemer nog iets te doen met hun opnamestudio's.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een nieuw verdienmodel bedenken in implementeren. Er wordt nu teveel naar de cs verkoop gestaart. Het lijkt wel hoe meer deze zakken hoe meer ze er naar gaan zitten staren. Innoveren dus.

Dit kunnen ze door verschillende dingen te doen, denk aan concerten die steeds meer zullen gaan kosten. Maar ze kunnen ook meer festivals etc. opzetten waarmee ze mbv de artiesten geld kunnen binnenhalen. Verder zullen ze meer moeten denken aan collecter items. Echte fans hebben vaak nog veel geld over voor hun artiest, denk hierbij zoals al eerder gezegd cd's/dvd's met speciale hoesjes, maar ook andere merchandise kan mijns inziens prima ingezet worden om omzet mee te behalen.

Je zou verwachten dat juist de mensen uit die hoek wel creatief genoeg zouden zijn om iets te verzinnen om geld binnen te halen.. Maar volgens mij laten ze nog aardig wat liggen momenteel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij gaat het toch echt niet zo slecht met de muziekindustrie. Het gemis van de cd-verkoop maken ze meer dan goed met de ticketprijs van een concert.

Trouwens ik geloof ook niet dat het zo slecht gaat met de cd-verkoop. Ik koop bijvoorbeeld alleen c'ds van Artiesten van wie ik ook daadwerkelijk een originele cd wil. De rest download ik.

Vroeger echter kocht ik ook alleen cd's van artiesten waarvan ik de muziek echt goed vond. De rest kocht ik niet.

Nu worden deze artiesten die ik het niet waard vind om een cd van te kopen toch nog door mij beluisterd. Sterker nog, ze worden zelfs door mij verder verspreidt doordat ik de muziek ook weer upload. Andere mensen welke deze muziek dan horen denken misschien, hmm dat klinkt goed, daar wil ik wel een cd van kopen. Zo heb ik er dan toe bijgedragen dat ze weer 1 cd hebben verkocht.

En ik zou zelfs bereid zijn te betalen voor een dowload. Maar dan wel tegen een redelijke prijs. ik ga natuurlijk niet € 1,- per plaat betalen terwijl ik die plaat misschien net 1 keer ga beluisteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De cd industrie moet hervormd worden: artisten hebben het kleinste percentage, de rest is voor de producers, distributeurs en de tussenhandelaars. Een CD oplage boven de 10.000 exemplaren zou kunnen verkocht worden tussen 5 à 8 euro. Het illegaal kopïeren moet wel aan banden gelegd worden omdat idd hier inkomsten voor de artisten verloren gaan. Veel artisten leven onder de minimum inkomensgrens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door internet kunnen artiesten steeds meer zelf. De arctic monkeys hadden ooit al een hele CD gepromoot, tot een platenmaatschappij er niet meer omheen *kon*.

Ook sites alle SellaBand laten zien dat er andere modellen zijn dan het ouderwetse model waarbij de platenmaatschappij alles doet, en de artiest alleen nog maar muziek maakt.

Voor hele grote artiesten werkt het oude model het best, voor nieuwe artiesten is het model oneerlijk en gemeen. Maar nieuwe artiesten hebben nu een alternatief.

Door internet kun je inderdaad gratis aan muziek komen, en dat zal altijd wel zo blijven. Toen ik een klein jochie was klaagde de muziekindustrie dat ik een plaat kon opnemen op een casettebandje, dat was diefstal van de armen ;-)

De situatie is nu zo krom, dat als ik mijn eigen gemaakte muziek op mijn eigen website zet, de Buma-Stemra mij kan aanklagen, terwijl ik nix te maken wil hebben met ze.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Go local, blaas bands niet meer op als een wereldwijd fenomeen en zet sterker in op lokale bands en zorg dat er plaatsen zijn waar zij hun muziek in de vorm van concerten aan de man brengen. Neemt het ondanks dit toch een vlucht dan staan de stadions wereldwijd open om te ontvangen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Denk dat als de 'muziekindustrie' zo doorgaat, er steeds minder van over zal blijven. Meer muzikanten zullen ontdekken dat ze eigenlijk heel goed zonder die muziekindustrie kunnen en zullen innovatieve wegen zoeken (en vinden) om er ook nog wat aan te verdienen.