Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een digitale piano voor een beginneling?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (2)

In het algemeen kun je vier dingen van tevoren voor jezelf formuleren, om de keus wat te vergemakkelijken:
- wat voor een soort toetsaanslag wil ik (zwaar of licht)
- hoe belangrijk zijn welke klanken voor me (vooral orgel of net piano en vleugel)
- moet de piano wel of niet makkelijk te vervoeren zijn of gewoon op een vaste plek staan (wel of geen stagepiano)
- wil je wel of geen extra geluiden (zoals allerlei drumritmes).

Vervolgens kijken, luisteren (de grote merken hebben op Internet voorbeelden van hun klanken) en vooral uitproberen.
Denk er wel aan dat de apparaten stuk kunnen gaan en het dus belangrijk is om een merk te kiezen dat lang op de markt is en zal zijn.
Korg, Roland, Yamaha en Gem zijn bv. gerenommeerde merken volgens veel gebruikers.

Er worden nogal wat tweedehands of occasions aangeboden. Of Demo-modellen. Vraag daar zeker naar bij een pianowinkel.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Eerst letten op welk budget je hebt. Ik denk dat je het best eens naar een Muziekwinkel te gaan die digitale piano's verkoopt. Ik denk dat ze je daar wel met een keuze kunnen helpen. Als je net begint is het niet echt slim om zelf op zoek te gaan, aangezien je de aspecten niet kan vergelijken.