Ebbenhout is een tropische hardhoutsoort afkomstig uit Afrika en Azië. Het wordt gekarakteriseerd door twee belangrijke eigenschappen: de donkere kleur (bijna zwart) en het gewicht; het is zwaar en zinkt in water. Het wordt onder andere gebruikt als materiaal voor (delen van) muziekinstrumenten. Ebbenhout is hard, maar laat zich goed bewerken door zagen, schaven, boren en polijsten. Het heeft een homogene structuur, een korte draad en splintert bijna niet. Ebbenhout bevat weinig vocht en na het drogen werkt het daardoor weinig. Puur zwart ebbenhout bestaat niet. Er zit altijd wel een vleugje bruin of grijs doorheen. Opmerkelijk is dat het zwart de kern van het hout betreft. De schors, het buitenste deel van echt ebbenhout is licht (beige) van kleur.

Maar je kunt de hals niet van de contrabas verwijderen om te kijken of die zinkt. Als het zwart gebeitst hardhout is en het betreft een tweedehands instrument dan kun je het zien aan slijtplekken. De originele bruine houtkleur is daar dan zichtbaar.
Amadea