Hoe noemt men het geluid dat bestaat uit gelijktijdige tonen, precies een octaaf uit elkaar?

Hoe noemt men het geluid dat bestaat uit een aantal gelijktijdige tonen, die zijn verdeeld over het hoorbare spectrum, precies een octaaf uit elkaar.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Muziek
3.9K
gvrox
3 jaar geleden
Wat stelt de afbeelding bij de vraag voor, en waar komt deze vandaan ?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@gvrox
De afbeelding is de notenbalk van alle oktaven.
gvrox
3 jaar geleden
@elder161 ik zie er niet echt een notenbak in, maar goed.Jouw omschrijving van de Shepardtoon is exact hetzelfde als die op de wikipedia-pagina, en ook de afbeelding komt daar op voor. Op zijn minst is dat erg toevallig. Aan de andere kant, het is niet tegen de regels om een vraag te stellen waar je het antwoord al op weet.

Het beste antwoord

Dat noemt men een shepardtoon..
https://nl.wikipedia.org/wiki/Shepardtoon
3 jaar geleden
paulus811
3 jaar geleden
Juist, deze term werd gisteravond ook gebruikt bij de mindfuck met Armin van Buren.