Waarom wint Nederland sinds al sedert 1975 het Eurovisie songfestival niet meer?

Nederland barst van het zangtalent, niet alleen nationale sterren zingen de sterren van de hemel en een "plekje onder de zon" maar tevens heel wat "ontdekte talenten zoals zoals Lisa brengen massa's mensen in vervoering met geweldig mooi gezongen liedjes als " Hallelujah"

Corry Brokken kon ook geweldig goed zingen en won het Euro visie songfestival in 1957 met het prachtige "Net als toen" gevolgd door Lenny Kuhr met "De troubadour" in 1969 en Teach-In die in 1975 met "Ding-a-dong" alle bellen liet rinkelen bij de internationale jury en met maar liefst 152 als grote winnaar uit de bus kwam.

Tijdens het 20ste Eurovisie Songfestival op 22 maart 1975 moest Teach In als eerste beginnen. Er was grote concurrentie:The Shadows deden mee voor Engeland met "Let Me Be The One", en Wess & Dori Ghezzi zongen "Era" voor Italië.

Nederland was het enige land dat van iedere jury punten kreeg, en Teach In eindigde met 152 punten op de eerste plaats!

Het was feest in Nederland maar waarom wint Nederland de laatste 35 jaar niet meer en word er niet meer gefeest maar geweend om de bedroevende uitslagen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Ik denk het komt van die vele nieuwe landen die meedoen. Jaren had je toch het probleem dat alle vroegere sowjet landen heel veel punten aan Russland bvb. gaven.
Maar ook zal het zo zijn dat die landen in Oosteuropa een andere gevoel voor een goede melodie en zo hebben, zij de liedjes van ons dus eerder als raar waarnemen.
Ik weet ook niet wat je precies verwacht...de meeste landen in Europa doen bij de Eurovision contest mee, met die voorronde zijn dat misschien 40 landen? Ik weet niet precies hoe veel jaren die contest al loopt, maar statistisch gezien ligt Nederland met 3 keer winnen toch niet zo slecht...Duitsland heeft inclusief dit jaar eerst 2 keer gewonnen...

En smaken verschillen gewoon, en niet alleen van land te land. Ik zelf heb voor Duitsland gebeld en vond die dus ook goed. Hoewel als je alleen maar naar het lied kijkt vond ik Roemanië het best.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ze moeten denk ik een sirieusere act doen met betere zang.
Je kan toch niet aankomen met chalali chalala en eendraaiorgel -_-"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het puur geografisch. We zijn een klein landje en hebben maar 2 buurlanden. Er zijn relatief weinig stemmende Nederlanders die in de deelnemende landen zich tijdens de stemming zich bevinden. Deze feiten komen door de opkomst van deelnemende landen steeds meer naar voren.
13 jaar geleden
De tijden zijn veranderd.Er zijn te veel landen bijgekomen,die een heel andere smaak hebben.En als je het mij vraagt hebben zij niet onze smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten het feit dat de beste zangers/zangeressen van Nederland niet mee willen doen, zijn er steeds meer landen bijgekomen en dus veel meer kanshebbers.
Daarnaast is de manier van stemmen oneerlijk door:
* vriendjespolitiek met duidelijk op elkaar stemmende
landen
* oneerlijkheid door grote groepen buitenlanders die op
hun eigen land kunnen stemmen doordat ze stemmen
vanuit (voor hen) het buitenland.

Verder heeft Nederland nooit een aansprekende show
die tot de verbeelding spreekt en niemendalletjes als liedjes die weinigzeggend zijn.

Toevallig heb ik deze week alle liedjes nog eens geluisterd en ben er nog meer van overtuigd geraakt dat Duitsland zeer onterecht gewonnen heeft. Er waren veel mooiere songs bij, dus waarschijnlijk hebben wij Nederlanders
(want wij stemden niet massaal voor Lena) een heel ander idee over wat goed is dan het buitenland.
Vroeger lag de cultuur van de deelnemende landen ook dichter bij elkaar. Als je nu kijkt naar de vele voor ons vrij onbekende landen zoals Moldavië, Albanië, Azerbeidjaan, Slovenië etc.etc. kun je zeggen dat je een mix van culturen hebt. In de muzieksmaak komt een cultuur ook vaak tot uiting. Onze smaak is duidelijk afwijkend van de songfestival-stemmers en -jury.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk (vind) dat Nederland zich niet weet aan te passen aan de huidige eurovisie songfestival songs. Liedjes die op het songfestival komen, zijn toch altijd een beetje aparte liedjes. Ook moet je mee gaan met de tijd en dat doen wij volgens mij niet. De laatste 10 jaar is het gewoon huilen. Die hoempapa liedjes zijn goed voor in de kroeg of wanneer je deprie bent, maar niet op het songfestival. Daarnaast is het ook een feit, dat tieten en kont voor de nodige punten zorgen.
We horen er gewoon niet meer bij en volgens mij zou het beter zijn om op te stappen, in plaats van al dat geld in die bodemloze put te kwakken. De laaste 6 of 7 jaar hebben we niet eens mee gedaan aan het songfestival, omdat ze niet eens door de voorronde kunnen komen, dus er zal niemand zijn die ons mist, wanneer we niet meedoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha goeie vraag:)
Mijn conclusie: Ze laten de verkeerde zingen.
De nederlandse voorronde's barsten van talent,
en de jury kiest vaak de gene die er het leukst uitziet of zoiets in die richting.
Ik kijk de voorrondes altijd,er zijn mensen die zingen de sterren van de hemel maar zijn gekleed als Susan Boyle.
Ik zeg:geef die mensen ook een kans en help ze met de juiste kleding vinden.