Waarom heet het harmonica i.p.v. harmondica?

Ik zat net tv te kijken en opeens schoot de vraag mij te binnen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Muziek
2.7K
SentWierda
3 jaar geleden
Harmonica is de oorspronkelijke aanduiding voor accordeon. Dit instrument is uitgevonden in 1822 (patent) en heet sinds 1829 accordeon.
Een accordeonist wordt ook wel harmonicaspeler genoemd.
Daarnaast is 'harmonica' een verkorting van mondharmonica.

Antwoorden (2)

Het heet mondharmonica omdat er namelijk ook een trekharmonica bestaat en een glasharmonica. Deze muziekinstrumenten worden harmonica genoemd omdat er harmonieus op gespeeld kan worden. Dit gaat via Latijn harmonicus terug op Grieks harmonikós ‘muzikaal, bekend met de harmonie’,
Amadea
3 jaar geleden
Het heeft helemaal niets met de mond te maken.
Het begrip harmonie komt van het Oudgriekse werkwoord harmottoo, wat samenvoegen, aaneenvoegen betekent. In de muziek betekent dat het samenvoegen van klanken en tonen. Zo kennen we in de muziek veel begrippen die afgeleid zijn van harmonie, die allemaal te maken hebben het het samenvoegen van de klanken. Denk aan harmonie-orkest, harmonium (oud toetseninstrument, klinkt als een orgel), mondharmonica ofwel mondorgel, trekharmonica ofwel accordeon (Vlaams een trekzak).