Waarom doen sommige mensen hun hand op hun hart tijdens een volkslied?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
8.6K

Antwoorden (5)

Omdat ze trots zijn op hun land en willen laten zien dat ze het land in hun hart hebben zitten.
Dit in tegenstelling tot het trieste gebrabbel van de Nederlandse internationals tijdens het Wilhelmus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft te maken met het groeten van de vlag. Mensen in uniform salueren dan. En burgers leggen hun rechterhand over hun hart. Als er geen vlag bij aanwezig is dan richt je je gezicht naar de kant waar de muziek van het volkslied vandaan komt. Het groeten van de vlag wordt gedaan vanwege vaderlandsliefde. (En bij herdenkingen om respect voor de gesneuvelden te betonen).
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi gezegd +1
uit liefde voor t vaderland!
en uit respect!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het engels heeft daar een mooi begrip voor; eerder Amerikaans overigens: "pledge of alligeance" oftewel "een gebaar van toewijding aan". En "waar je hart is daar zal je thuis zijn". Ik vind het een mooier gebaar dan de militaire groet aan het hoofd. Verstand en gevoel.
Je "houdt je hart even (letterlijk) vast". Je afkomst, je ontstaan, je moedergrond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pledge of allegiance is niet het gebaar, maar de eed van trouw die bijvoorbeeld schoolkinderen in de VS moeten uitspreken. Bij het uitspreken van die eed is het óók gebruikelijk de hand op het hart te leggen, maar die eed is niet hetzélfde als dat gebaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Dree: ben je ingevoerd in de 'Blut und Boden' gedachte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dát nou voor een opmerking? Die mag je even uitleggen, Augustinus, want zoals het er nu staat, lijkt het alsof je Dree beschuldigd van sympathie met het Nationaal-Socialisme.
Goeie vraag. Ik denk dat ze respect proberen uit te stralen. Maar als je dan ziet dat het gros niet eens mee kan zingen zingen, is het eigenlijk een loos gebaar. Voor de astronomische bedragen die voetballers verdienen, mogen ze best worden verplicht het volkslied mee te zingen. Laten we niet vergeten dat ze het hele jaar hun hand op de kontzak houden.......