Wat heeft het predikaat "camp" voor Abba betekent?

ik heb altijd aangenomen dat het hun schade heeft gedaan en dat hun muziek daarom minder serieus is genomen. maar andersom is ook niet ontdenkbaar nl: dat het predikaat "camp"voor hun de enige weg was naar de grote van het succes wat ze hebben gehad.

desalniettemin blijf ik van oordeel dat hun muziek opzichzelf staand van zo'n hoog nivo is dat de liedjes ook in grijze pakken, en een nul aan imago een grote groep had bereikt. of is toch de tijdgeest een beetje geluk en die campy uitstraling nodig geweest voor de mate van succes?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Camp_(cultuuruiting)

http://nl.wikipedia.org/wiki/ABBA

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Volgens mij was Abba in de jaren 70/80 gewoon een popgroep, geheel in de stijl van die tijd.

Ja, het zit muzikaal heel geniaal in elkaar, maar dat hoort de gemiddelde luisteraar toch niet. En dat hoeft ook niet.

Veel later, na 2000, werd het plots de muziek in nichtenclubs, homobars, etc. Wellicht dat de door jou aangehaalde 'camp' toen als naam naar boven kwam, maar Abba was toen al uit elkaar, en financieel binnen. Ik geloof dat ze in Zweden supermarkten etc. hebben, en daarnaast hun eigen solocarrieres. Die twee mannen hebben o.a. de musical Chess gecomponeerd, ook een muzikaal stukje van formaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat je zegt klopt indd deels. toch hoor ik mensen vaak abba als qua imago wat over the top dan wel een soort van "glampop". door die focus op dat imago word de muziek vaak ook als simpel ofwel net zo weinig diepgang als hun imago verweten. een grappig fimpje wat dit betreft, waarin bono zijn inschattingsfout toegeeft: http://www.youtube.com/watch?v=gwXZJDqvxcA
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet, om Abba echt uit hun eigen tijd te kennen, toch al behoorlijk op leeftijd zijn. Het is uit mijn lagere schooltijd. Mensen die 10 jaar jonger zijn, zien het als "ouwelullen muziek". Mensen die 20 jaar jonger zijn, kennen het alleen nog maar als foute muziek uit homobars. Toch passen ze in het rijtje "Beatles, Stones, Madonna, Prince, Michael Jackson, Abba" ... Zet er nog vier namen bij, dan is de top-10 compleet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo oud ben ik niet, ik was oud genoeg voor de rivival van een jaar of 10 geleden. ze tonen indd sterke gelijkenis met de grote songwriters zoals de beatles, & de beachboys. sterker ze staan aan gelijke schouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind vooral Benny na zijn ABBAtijd muzikaal zeker zo goed en wellicht beter dan in zijn ABBAtijd. http://www.youtube.com/watch?v=IK8B9DBdaIQ&feature=related