Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik de snaren van mijn gitaar "ontspannen"?

Ik heb nu al zeker een half jaar niet gespeeld, maar de snaren zijn nog steeds gespannen. Is het beter om ze losser te draaien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het schoonmaken is het belangrijkste denk ik.

Levensduur van snaren
Snaren kunnen langer meegaan mits ze goed onderhouden en goed erop gezet worden.
Met schone snaren blijft de toets langer schoon, wat de klank ten goede komt.


Hoe schoner de snaren blijven, hoe langer ze goed blijven klinken en hoe langer ze meegaan.
Het scheelt als je je handen wast voordat je gaat spelen. Dit heeft te maken met het vet/zweet, wat altijd op je vingers/handen aanwezig is. Het staal van de snaren zal eerder roesten naarmate je meer zweet of van nature meer last hebt van vet of zweterige vingers. Haal na het spelen een droge pluisvrije doek over en ook onder de snaren door, dit zal zeker de levensduur verlengen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee hoor, dat hoef je niet perse te doen.
Stem je gitaar nog wel voor het spelen, wellicht is het wel nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor, de meeste gitaren zijn bijna altijd besnaard. het kan wel is goed zijn er weer is nieuwe schone snaren op te zetten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zelfs zo zijn dat je door het spanningsverschil er voor zorgt dat de hals van je gitaar kromtrekt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding