Hoe kan het dat veel nummers niet zomaar gecovered mogen worden en andere blijkbaar wel?

Bijvoorbeeld hele plagiaatclaims, zoals bij Coldplay nog wel eens gebeurt. Of artiesten die flink moeten betalen / een bepaalde tijd moeten afwachten om een lied te mogen coveren.

Hoe kan het dat veel nummers (Bijvoorbeeld Umbrella van Rihanna - The Baseballs en Ayo Technology van Justin Timberlake - Milow) wel zomaar, zonder toestemming gecovered worden zonder gevolgen?

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik voeg er even aan toe dat ik interviews heb gezien met onder meer The Baseballs en Milow, waarin zij beide zeggen dat er nooit contact is geweest met de uitvoerende artiest. (Als antwoord op de vraag of de oorspronkelijke artiest het een leuke cover vind)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

De rechten kwestie is zeer ingewikkeld daarom is het niet alltijd makkelijk om toesteming te krijgen om een cover uit te voeren.
Vaak zijn er veel partijen bij betrokken:
Ten eerste is de vraag in welke kontekst wordt de nummer gecoverd, is het voor een commercieel opname, is het voor een optreden?, is het voor film muziek?, reclame? etc' etc' Dan de rechten:
Muziek schrijver - Moet toesteming geven om zijn creatie te gebruiken en moet betaald worden
Text schrijver - Hetzelfde als muziek schrijver
Arrangement - als dezelfde arrangement wordt gebruikt kan er ook toesteming nodig zijn
Dan is het vaak zo dat de rechten voor de nummer zijn gekocht door een uitgever in dat geval wordt de toesteming gegeven door de uitgever.

In alle gevalen geldt dat mocht er winst behaald worden door de cover dan hebben alle rechten eigenaar een wettelijk bepaald deel van de winst.
De organizaties Buma Stemra en Sena zorgen om geld te verzameelen voor alle commercieel gebruik.

Ik heb hier niet alle informatie gegeven want het is echt ingewikkeld (was vroeger mijn vaak, gelukkig niet meer :-) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

de schrijver van de songtekst moet volgens mij de goedkeuring geven, en als dat niet gebeurt mag het dus niet...