Wordt muzieksmaak bepaald door een bepaalde 'systematiek' in nummers?

Van mijn kinderen hoor ik altijd dat ze niets snappen van mijn muzieksmaak. Die is dan ook heel breed, van Mozart en Pink Floyd tot K3 en Ed Sheeran. Wel is het zo dat het altijd bepaalde nummers van een uitvoerende zijn die ik heel mooi vind, terwijl er dan veel andere nummers van diezelfde uitvoerende zijn die me niets doen. Nu vraag ik me af: ligt er (onbewust) een bepaald patroon onder muzieknummers die iemand goed vindt, bijvoorbeeld een bepaald ritme, opeenvolging van noten, melodielijn of wat dan ook? Of is het al dan niet mooi vinden van een nummer gewoon een toevalstreffer die op emotie berust? Zelf ben ik me in elk geval niet van dergelijke patronen bewust. En als er wel een bepaald patroon in te ontdekken valt, zou het dan mogelijk zijn bijv. 100 nummers die ik goed vind, in een computer-algoritme vast te leggen, waarmee die computer vervolgens andere nummers kan selecteren die ik ook goed zal vinden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Muziek
1.8K

Antwoorden (1)

Muzieksmaak wordt grotendeels bepaald door emotie, maar ook jouw eigen cultuur en omgeving waarin je opgroeit en niet te vergeten jouw karakter/persoonlijkheid.
Als vroege puber begin je een eigen smaak te ontwikkelen voor muziek.
Meestal wordt je dan beïnvloed door de muzieksmaak van je ouders of wat vrienden/vriendinnen goed vinden. Deze worden ook weer vaak beïnvloed door wat je de hele dag via de media hoort of de hitlijsten.

De sociaal culturele sfeer waarin je opgroeit bepaalt ook een groot deel van jouw muzieksmaak. Daarom zullen mensen die 50 jaar geleden geboren werden over het algemeen een heel andere smaak hebben ontwikkeld dan iemand die 10 jaar geleden geboren werd. Muziekgenres veranderen namelijk ook tijdens periodes.
Ook kan jouw smaak met de jaren veranderen omdat je rustiger wordt en/of minder herrie verdraagt om je heen.

Je empathisch vermogen speelt ook een grote rol. Een gevoelig persoon zal zich eerder prettig voelen bij relaxte, zachte rustgevende klanken dan bij heavy metal liefhebbers, die voor de prikkels luisteren en van krachtige klanken houden.
Het is ook zo dat je als je ouder word, heel vaak gevoeliger wordt voor jazz en klassieke muziek.

De muzieksmaak wordt meestal gevormd door de eigenschappen die een persoon bezit
en waar je je prettig door voelt. Het heeft dus voor het grootste deel met je gevoel te maken. Daarbij speelt ook het geslacht een rol; Vrouwen houden in het algemeen meer van melodieuze muziek, mannen meer van hardere muziek.
Heb je eenmaal als volwassene een smaak ontwikkeld, dan blijf je ook meestal daarbij. Je kunt wel van artiesten wisselen maar het blijft wel hetzelfde type muziek dat je leuk blijft vinden. Dat kan echter ook heel divers zijn en kan verschillende richtingen uitgaan...van blues tot rock, urban en klassiek....je kan het allemaal prettig vinden om te horen, naar gelang jouw stemming is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Indien je een heel brede smaak van muziek hebt, zal een computer niet kunnen ontdekken welk algoritme hierbij hoort. Dat zal eerder het geval zijn bij een bepaalde voorkeur die niet zo divers en breed is.
6 jaar geleden
Z512099
6 jaar geleden
Helemaal gelezen, + van mij.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+